Film X č. 18 – Valmont

Colin Firth jako Valmont a Meg Tilly jako Madame de Tourvel. To je stručná charakteristika historického romantického dramatu Valmont, které vyšlo na DVD jako poslední titul edice časopisu Reflex Film X. Tato edice nebude dál pokračovat z důvodu ekonomické nerentabilnosti. Cena jako obvykle 184,- Kč.

Osobně mě slova o tom, že se tato edice jejich vydavatelům nevyplácí zas tak moc nepřekvapuje. Pro zbohatlíky jistě nebylo problémem zakoupit si zmíněné filmy i mimo edici za běžných 500 a 600 Kč. Těch ale zase tolik není.

V edici Film X vycházely filmy určené přece jen pro trochu náročnějšího diváka než jakým je typický konzument „troškovin“ přibalovaných po 38,– Kč k bulvárnímu tisku. Je jasné, že i cena zde musela být o něco vyšší. Je ale otázka, zda průměrný český zákazník ocení netradiční digipack a je ochoten dát za něj 184,– Kč, když stejný film zakoupil již dříve v nějakém příbalu levněji (například film Chicago mohl koupit v Blesku a ušetřit tak 146,– Kč), anebo ho s největší pravděpodobností v budoucnu koupí v Levných knihách, výprodeji Datartu nebo jiných slevových edicích. S blížící se „škrtovou reformou“ současné vládní garnitury bude nízkopříjmová část obyvatelstva ještě více přemýšlet, zda si za padesátikorunu má koupit DVD nebo se raději nechat vyšetřit u lékaře. Taková je doba.

Je všeobecně známým pravidlem, že v každém filmu, v němž hraje Colin Firth, bude sex nebo alespoň nahota, a film skončí buď smrtí nebo přinejmenším nešťastnou láskou.

Již svým filmem Amadeus dokázal režisér Miloš Forman, že v kostýmních filmech z doby rokoka nalezl zalíbení. Souznění duše režiséra a námětu je v tomto filmu patrné snad více než v jinde, což se projevuje například v citu pro detaily, kterými film evokuje atmsféru své doby. Připomeňme si například ty působivé záběry na zámecké parky, na ptáky letící přes vodu, na tržiště, operu, atd.

Valmont je remakem filmu Nebezpečné známosti (Les Liaisons Dangereuses) z roku 1959. Filmová adaptace slavného románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782), která na spletitém osudu dvou libertinských intrikánů , vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, zachycuje v poněkud odlehčené poloze obraz aristokratické společnosti několik let před Francouzskou revolucí. Příběh cynických poživačníků je podán v sytých barvách pozdního baroka s důrazem na malebné plenéry, vtipné epizody a bohatou výpravu a kostýmy.

Zadní strana