Supraphon – duben 2011

Volno o víkendu využijme k informaci o novinkách, které připravila na duben společnost Supraphon. Sice opět mimo trafiky, ale pohled přes plot nemůže uškodit…

 

DVD HELENA VONDRÁČKOVÁ – JÁ PŮJDU DÁL – HITY 1968 – 2010

Pokračování audiovizuálního mapování jedné velké pěvecké kariéry!

Televizní i filmové archivy vydaly další sympatická svědectví o různých podobách zpívání a show Heleny Vondráčkové, v tomto případě ohraničených léty 1968 až 2010. Kdesi na začátku najdete Vzdálený hlas, na konci pak aktuální Stíny po nás dvou, Nic nás nerozdělí nebo titulní Já půjdu dál. Mezi tím si určitě přijdou na své fandové písniček s trvalým kouzlem konce šedesátých let (Slza z tváře padá, Jsem Bůh i ďábel), znamenitých příležitostí pro komediální podobu Heleny V. (Miláčku, Strejček Charlie nebo Oh, Herold), obrazové dokumentace některých alb (Zrychlený dech) a především spousty hitů a zajímavostí typu Kam zmizel ten starý song, Fanfán, Báječný flám, Hej ty tam, Léto je léto, Neuč slunce hřát, Hádej, Tentokrát se budu smát já, Nebudeme sedět doma nebo Dlouhá noc.

Více než třicet klipů, „klipů“, pódiových nahrávek a dalších raritních záznamů samozřejmě výborně doplňuje předchozí DVD položky v Helenině katalogu, ale rozhodně obstojí i samy o sobě. Od vstupního Mostu přes rozbouřené vody až po zcela současné záběry je to kontinuální procházka melodiemi s jasným interpretačním vkladem, vysokou profesionalitou a obdivuhodnou přitažlivostí zdaleka nejen pro pamětníky jejích dívčích začátků. Nové hitové DVD Heleny Vondráčkové!

Titul vychází: 29. 4. 2011

 

LUBOŠ POSPÍŠIL & 5P – CHUTNÁŠ PO CIZÍM OVOCI

Druhé album Luboše Pospíšila a omlazené sestavy 5P! Více zde.

Jen málokdo se může hudebně ohlížet s tak dobrým pocitem, jen málokomu se kolem šedesátky podaří dát dohromady novou kapelu i repertoár s velmi logickým pokračováním toho předchozího. Pospíšilovi se to podařilo.

Vedle stabilního kytaristy Bohumila Zatloukala tvoří jeho více než doprovodnou partu o věkovou generaci mladší spoluhráči Pája Táboříková (bicí), Martin Štec (baskytara) a Ondřej Fencl (klávesy). Bylo tomu tak už na minulých Příznacích lásky, teď se znovu jasně potvrdilo, že ta cesta je správná.

Je nepředstavitelné, že by nešlo především o jedinečný Pospíšilův zpěv, již několik dekád posluchačům ihned povědomý. Písňově vše spíše při starém, tedy muzika téměř půl na půl Pospíšil a Zatloukal, texty tradiční Pavel Šrut, ale také Jan Sahara Hedl či Pepa Lábus. Znamenitou proměnou prošly aranže a celkový sound, jistě zásluhou muzikantů, ale též Lukáše Martinka ve studiu Svárov. Hutnější, modernější, dynamičtější, ale vždy pracující pro zpěváka a písničku.

Smyčcové kvarteto nebo saxofonista Petr Venkrbec přidali barvičky k písním s nezaměnitelnými refrény a typicky posmutnělou nadějí v hlase. Ženy jsou tu Na útěku i Ledové, Prstoklady srpnové, Zátiší s dívkou a jestřábem, Obsidián tajemný, je tu Nenápadné teď, Nikdy, Stále jsme to my, Tak vznikla zem nebo Šlapala k ránu chodník. Rockové písničkářství se zkušenou hlavou a mladou patou!

Titul vychází: 15. 4. 2011 

 

KAREL ČERNOCH – DOCELA OBYČEJNÉ PÍSNĚ

Jeden z našich navždy nejkrásnějších hlasů na novém výběru!

Černochův zpěv patří témbrem, technikou, frázováním a univerzálností mezi trvalé ozdoby české populární hudby. Tato kompilace nezapomíná na žádný z jeho velkých hitů, formát 2CD však dovolil jejich rozšíření také o písně méně známé, ale stejně kvalitní a zajímavé.

Vysoká profesionalita mu dovolovala zpívat stylově mnohé. S obdivuhodnou lehkostí se popasoval s beatem, soulem, bigbandovým popem, swingovými náladovkami, náznaky šansonu či moderní country. Nechybí tu nic z jeho nejslavnějších raných songů, od Zrcadla přes Ona se brání, Nářek převozníka a Správnej džob po Docela obyčejnou píseň. Kariéra s normalizačními potížemi přinesla cover verze José Feliciana, Jima Croceho, Johna Denvera, Bee Gees i Lionela Richieho, leccos si dokázal Černoch napsat sám (Dětský sen, Hádky, Popelky nebo Chrám) či využil kvalitních domácích předloh, viz. Michajlovovo Broď se řekou nebo Žákovo Páteční.

Zajímavostí jsou jazzový Stardust, lidový Jarmark ve Scarborough, převelice dojemné Víc než přítel nebo slavný Večerníček. Skvělé pak jsou Černochovy duety s Marií Rottrovou, Helenou Vondráčkovou, Jitkou Zelenkovou, Petrem Mukem či Peterem Dvorským – a skvostný je i ten bohužel na poslední chvíli natočený s dcerou Terezou. Karel Černoch na 2CD: Velká vzpomínka na velký hlas!

Titul vychází: 22. 4. 2011

 

MARTINA FORMANOVÁ – SKLADATELKA VOŇAVÉHO PRÁDLA

Čte Tatiana Vilhelmová / Režie František Špergr

Mladá, krásná dívka se seznámí s nejslavnějším českým zpěvákem, Karlem Gottem, při jednom z jeho koncertů v Brně. Odjede za ním do Prahy a prožije řadu let po jeho boku. Současně, kromě niterného poznání zákulisí českého showbyznysu a světa modelingu, studuje na FAMU scénáristiku. Martina, inteligentní a půvabná bytost, citlivě reaguje na všechny vnější podněty tak zářivého a vzrušujícího světa, který se jí postupně hroutí před očima a z jejích představ o krásném životě s panem Božským zůstávají trosky. Aby se znovu postavila na vlastní nohy, odjede za sestrou do USA, kde se živí jako uklízečka a zároveň dopisuje svou diplomovou práci. Při jejím dokončování se setká s režisérem Milošem Formanem, dalším osudovým mužem svého života. Na opačném konci světa začíná žít druhou etapu výjimečného života, dovršeného šťastným narozením vytoužených dětí.

Svůj mimořádný osud vypráví Martina Formanová nesmírně upřímně k sobě a se sympatickým nadhledem a humorem, jakoby lehce a přirozeně, zároveň ohleduplně ke všem aktérům tak atraktivního světa. Cítíme, že Martina Formanová nic nepřizpůsobuje svým spisovatelským ambicím, přičemž pravdivost její zpovědi je fascinující.

Tatiana Vilhelmová má v mnohém s Martinou Formanovou společné. Obě jsou nevšední ženy, jež dosáhly společenských vrcholů kombinací vlastního přičinění i šťastným řízením osudu. Zajímavě zastřený hlas Tatiany Vilhelmové a její silný prožitek vyprávěného příběhu vytvořily dokonalou harmonii mezi autorkou a interpretkou. Knižní besteller nyní v audiopodobě!

Titul vychází: 15. 4. 2011

 

RÁKOSNÍČEK

Vypravuje Jiřina Bohdalová

Čtyřcédečkový box nabízí všechny oblíbené příběhy skřítka Rákosníčka v neopakovatelné interpretaci Jiřiny Bohdalové s originální hudbou Václava Zahradníka a ilustrací Zdeňka Smetany, výtvarníka a animátora stejnojmenného večerníčkovského seriálu České televize. Komplet vychází „v předvečer“ významného životního jubilea herečky, jejíž práce pro Supraphon reprezentuje více než 2000 minut zvukových nahrávek určených zejména malým posluchačům. Pohádkový dárek v jedinečném podání!

Titul vychází: 15. 4. 2011

 

Flos inter spinas / Kvítí mezi trny – Tiburtina Ensemble

Chorální repertoár svátku sv. Kateřiny, Barbory a Markéty v pozdně středověké tradici ženského benediktinského kláštera sv. Jiří na Pražském hradě, vícetextová moteta z kodexů La Clayette a Bamberg Tiburtina Ensemble, Hana Blažíková – gotická harfa, umělecká vedoucí Barbora Sojková

Panna Maria obklopená čtyřmi mučednicemi – sv. Kateřinou, Dorotou, Barborou a Markétou; tohle ve středověku časté vyobrazení dokládá velikou úctu, která byla Panně Marii a jejím družkám věnována a která tak silně ovlivnila mystiku pozdního středověku. Repertoár nahrávky je připomínkou trnitých životů těchto mučednic a úcty k nim, jak se nám zachovala v rukopisech ženského benediktinského kláštera sv. Jiří na Pražském hradě ze 13. – 14. století. Chorální repertoár doplňují vícehlasá mariánská moteta z nejvýznamnějších rukopisů vícehlasu tohoto období. V motetech nachází své místo i gotická harfa doprovázející ostatní sólové hlasy. Tiburtina Ensemble je pro své výjimečné kvality zván na významné mezinárodní festivaly. Členky souboru se věnují poučené interpretaci staré hudby a sólově vystupují s renomovanými soubory (Collegium 1704, Collegium Marianum, Doulce Memoire, Mala Punica, Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan ad.). CD „Kvítí mezi trny“ odkrývá posluchačům dosud skryté skvosty hudby a duchovní tradice českého středověku. Krásné hlasy Tiburtiny nám po staletích objevují skrytou nádheru duchovní hudby českého středověku.

 

Světová premiéra!

Titul vychází: 22. 4. 2011

 

HUDBA PRAHY 18. STOLETÍ – Antonín Reichenauer – Koncerty

Antonín Reichenauer (cca 1694-1730) – Sonáta pro 2 trumpety, tympány a smyčce, hobojový koncert B dur, violoncellový koncert d moll, Suita B dur pro dva hoboje, fagot a smyčce, houslový koncert G dur, flétnový koncert G dur Luise Haugk – barokní hoboj, Jana Chytilová – barokní housle, Marek Špelina – barokní příčná flétna, Marek Štryncl – barokní violoncello Musica Florea, umělecký vedoucí Marek Štryncl (na dobové nástroje) Antonín Reichenauer (c. 1694–1730) – ještě před několika lety jméno téměř neznámé, dnes jej milovníci barokní hudby skloňují jedním dechem s největšími mistry českého baroka i s Antoniem Vivaldim. Po Faschovi byl skladatelem hraběte Václava Morzina, jehož kapelu Vivaldi označil jako „virtuosissima orchestra“ a napsal pro ni řadu koncertů. Po předchozím – a vůbec prvním – CD s Reichenauerovými koncerty (SU 4035-2) přichází Supraphon v rámci řady Hudba Prahy 18. století s premiérou dalších koncertantních děl v podání souboru Musica Florea. Před 20 lety jeden z průkopníků autentické interpretace staré hudby v Čechách, dnes je Musica Florea soubor s mezinárodním renomé a řadou vysoce ceněných nahrávek (Cannes Classical Award, Diapason d´Or). Suverénně zvládnuté dobové nástroje dávají v plnosti vyznít všem barevným odstínům, líbezné melodice i uchvacující virtuozitě koncertů. Reichenauerova hudba se po staletích znovu probouzí k životu a tyto nahrávky dokazují, že plným právem; archivy vydaly jeden z drahocenných pokladů. Reichenauer – to není zaprášená historie, to je plnokrevná hudba, kterou jsme 300 let neznali.

Titul vychází: 29. 4. 2011

 

Antonín Rejcha – klavírní tria / Guarneri Trio Praha

 

Trio Es dur op. 101, č. 1, Trio d moll op. 101, č. 2, Trio C dur op. 101, č. 3 Guarneri Trio Praha: Čeněk Pavlík – housle („Zimbalist“ od Guarneri del Gesù, 1735), Marek Jerie – violoncello (Andrea Guarneri, 1684), Ivan Klánský – klavír

Rejchův životní příběh by vydal na velkofilm: v 11 letech doslova utekl z domova za možností hudebního vzdělání. Mistrovsky zvládl hru na flétnu, housle a klavír. V 15 letech je již flétnistou v kapele kurfiřta Maxmiliána Františka – po boku mladého violisty Beethovena. Od prvního setkání s Josephem Haydnem se z obou stali blízcí přátelé. Jako profesor na pařížské konzervatoři měl mezi jinými žáky možnost ovlivnit směřování Berlioze, Liszta, Gounoda či Francka. Šest velkých koncertantních trií, z nichž první tři nabízí tato nahrávka, vyšlo poprvé v Paříži 1824. Za velkým úspěchem díla kromě nevyčerpatelné Rejchovy invence stojí mj. virtuózní zacházení se všemi třemi nástroji. To byla výzva pro Guarneri Trio, které se po čtvrt století existence řadí ke světové elitě pro svou souhru, virtuozitu a mimořádné zvukové kvality. Poslechněte si, jak vzácné „Guarnerky“ v rukách dvou hráčů tria znějí ve vzpomínce na hudbu svých mladých let. Virtuosita Guarneri Tria ve službách hudby světoběžníka Antonína Rejchy.

 

Světová premiéra!  

Titul vychází: 15. 4. 2011 

 

GIPSY.CZ – DESPERADO

Nové album Radka „Gipsyho“ Bangy a kapely Gipsy.cz je tady!

 

Je to cikánská muzika, hip hop, pop, dance, ethno či co vlastně? Poslech dokazuje, že stylové definice jsou tu vítaně k ničemu. Gipsy. cz prostě posílají patnáct čerstvých tracků, v čele s tím titulním s jasnou ambicí být hitem. Totéž lze vlastně říci o celé desce: ať už je to balkánsky fofrovací, romsky teskné, klubově taneční či rockově baladické, bavíme se vždy o talentovaném skladateli, textaři, zpěvákovi, muzikantovi či aranžérovi i o nepřeslechnutelných příspěvcích jeho kolegů Lavičky a bratrů Surmajových.

Ve zdánlivě easy listening balení je občas skryt dramatický námět z televizních zpráv, fór ze života, zklamání z politiky, reflexe cikánské komunity nebo láska s plusy i minusy. Čeština, romština či angličtina se tu propojují do bez slovníku zcela pochopitelného sdělení. K elektronickým základům se velmi užitečně připojují housle, akordeon, kytara a basa základní party, v jednu chvíli doplněné hostujícím countrymanem Medardem Konopíkem.

Navázat na předchozí velkou slávu není nikdy snadné, ale Radek Banga na to v domácím studiu šel poctivě a usilovně. Z osmi desítek východisek vybral ty, které má v roce 2011 za nejdůležitější. Je to sestava songů atraktivní, určitě nepopírající to úspěšné minulé, ale nabízející posun frontmana a jeho přátel k příjemné větší civilnosti. Gipsy má pocit, že jeho návrat do našeho bláznivého globálního města s tímto třetím albem je možný, ba nutný. Oprávněně. Nová energie, nové písně, nová koncertní show: Gipsy.cz!

Titul vychází: 22. 4. 2011  

JSOU ZPĚT S NOVÝM ALBEM!

Po třech letech přichází Radek Banga a Gipsy.cz s novinkovým albem. Jmenuje se Desperado a 22. dubna jej vydá Supraphon. Ve stylu „mexcikánského“ westernu přichází třetí album Gipsy.cz! Těžko předpokládat, že Radek Banga a jeho kolegové provedou zásadní hudební změnu, nemají ostatně proč. Jejich předchozí muzika byla velmi úspěšná doma i v zahraničí, ale hlavně ji tak stále cítí. Je to world music s prvky popu, rapu, hip hopu, breakbeatu a dalších stylů „Album vznikalo tři roky a každý rok představoval jednu fázi. Právě proto je na albu znát, jak se zvuk vyvíjí z jednoho druhu do jiného. Celé album vznikalo v mém vlastním malém studiu Bangatone, o produkci jsem se postaral zcela sám, konečně…,“ dodává Radek Banga.

Časový odstup od minulých alb přinesl nejvyšší možnou míru svobody v podobě domácího studia a stoprocentní odpovědnosti za výsledek. Objevily se nové zvukové moduly s nabídkou rytmických fajnovostí a nejrůznějších efektů. Kytary, housle, basa či akordeon jsou však trvale platné, protože vysamplovat se dá mnohé, ale srdce ne. „Nejtěžší je napsat něco, když na to nemá člověk vůbec náladu. Jakmile ale přichází Múza, vše se zdá být jednoduché. Jako by se písnička psala sama, jako bych byl jenom filtr a nechal se ovládat cizí silou“…komentuje Banga svoji vlastní tvorbu.

Od praštěného filmového Intra až k (nesexuálnímu!) bonusu Kdo jebá, ten jebá jde o lehce bláznivou procházku těžce bláznivým světem. Singlový Desperado je hitová hříčka, která se nese v rytmu reggae a přitom neztrácí romský feeling… „Desperado je osobní výpověď. Říká, že nic není takové, jaké se to na první pohled zdá. V podstatě jsem tím chtěl poukázat na lidské předsudky, jak rychle soudíme někoho, koho vůbec neznáme a jak málo stačí, abychom podlehli vlivu médií. Známe to všichni – politik, co se tváří mile a maže nám med kolem huby, ovšem v pozadí je korupce, lži a podvody… písnička Desperado je příběh lidí, jak se mýlíme a jsme sami překvapeni, když to zjistíme…“, dodává k textu titulní písničky Radek Banga. Další skladba Poslední čorka líčí špatný začátek ještě horšího konce. Balada Čhaje čhaje říká, že láska je dřina a skladba U la la konstatuje, že stojí za to jí hledat. Typicky rapové Aha! a k tanci vyzývající More let´s go se v pohodě doplňují s klukovským Hraním v altánu i Černým gádžem o šanci společně leccos dokázat. Na otázku, která písnička z nového alba je pro Gipsy.cz tou největší srdcovkou Radek Banga uvádí: „Určitě je to píseň Mlíko a med. Spoustu lidí by se domnívalo, že se jedná o písničku, která vychází z mého dětství, ale jsou na omylu. Je to zkušenost mnoha dětí v naší „krásně ideální“ společnosti, nejde jen o to, že mnoho otců je závislých na alkoholu, ale i o to, jak málo si rodiče všímají svých dětí. Chodíme do práce, život jede na autopilota a dítě najednou vyroste. Kde jsme byli? Najednou je z kluka kriminálník nebo narkoman a my ho viníme, ovšem nemáme na tom my sami obrovský kus viny? Všímali jsme si dost svých dětí? Nebo jsme prostě jen tvrdě pracovali? A co vlastně je v životě tím podstatným…?“

Gipsy.cz jsou balkánská jízda i romský sentiment, ventilovaná naštvanost i překvapivá nostalgie, přidrzlost i ryzí romantika. Banga se potřebně vydýchal z mediálního kolotoče, s Vojtou Lavičkou a bratry Surmaji povylezli ze žánrové škatulky a nabízejí ironický nadhled i vážný názor, atraktivně zabalené do hudebně aktuální podoby.  

Gipsy.cz

V čele kapely stojí romský rapper, hudebník a zpěvák Radoslav „Gipsy" Banga, který se na hudební scéně pohybuje od svých třinácti let, na housle hraje a zpívá spolutvůrce projektu Gipsy.cz Vojta Lavička. Nemalou měrou k nezaměnitelnému zvuku a image skupiny přispívají i tradičně vyškolení hudebníci, bratři Petr (kytara, akordeon, zpěv) a Jan (basa, zpěv) Surmajové. 

K domácím úspěchům souboru patří například cena Anděl (2006) v kategorii objev roku a Skokan roku v anketě Český slavík (2008), cena hudebního časopisu Filter pro nejlepší kapelu roku (2007), řada vystoupení na největších českých festivalech i mnoha koncertních a klubových pódiích, Zlatá deska za prodej prvního alba Romano Hip Hop a úspěšná cesta druhého alba Reprezent za fanoušky a posluchači doma i v zahraničí. Mezi řadou televizních vystoupení najdeme i dvě účasti v národních kolech Eurosongu v letech 2007 a 2008.

Gipsy.cz jsou jedním z nejznámějších českých hudebníků ve světě. Kapela stála již na prestižních festivalových pódiích i v klubech v 18 zemích celého světa, od Glastonbury po Ljubljanu, od Lisabonu přes Kijev, Moskvu, Soul až po letošní únorové turné po Austrálii. 

Gipsy.cz výrazně napomohli k vzájemnému pochopení a zlepšení komunikace mezi menšinami a většinovou společností, Radoslav Banga byl v roce 2007 národním velvyslancem Evropského roku rovných příležitostí pro všechny.