České filmy a jejich prodej do zahraničí

Je v zahraničí zájem o současné české filmy? A jak je velký? A co za to? To jsou asi otázky, které zajímají fanoušky domácího filmu, ale ne vždy se podaří na ně najít odpověď.

Za poslední rok se v českých kinech objevily dva české filmy, jejichž návštěvnost ovládla tuzemské žebříčky a o kterých se hlavně hodně mluvilo. Na prvním místě kraluje bezkonkurenčně film otce a syna Svěrákových, jehož návštěvnost přesáhla 1,1 mil. diváků (a tržby min. 117 mil. Kč) a stále roste. Už sice pomalu, ale přesto. Který jiný film může říci, že v 27. týdnu po premiéře má ještě návštěvnost 5 647 diváků? Asi žádný.
A jak se mu daří jinde? Už při sledování filmu je jasné, že se jedná o film typicky český určený pro česko/moravsko/slezské diváky. Podle údajů Českého filmového centra (ČFC) byly například Vratné lahve k 30. červnu prodány do deseti zemí, mimo jiné do Kanady (všechna práva, tj. promítání v kinech, v televizi či prodej na DVD) nebo do Austrálie (všechna práva). Film Vratné lahve se v současné době promítá na festivalu v kanadském Torontu, kde se otevírají další šance prodeje.
Druhý český film, jehož návštěvnost byla nad domácí poměry, je podle Hrabalovy předlohy Obsluhoval jsem anglického krále od režiséra Jiřího Menzela. Domácí návštěvnost překročila vysoce 850 tisíc diváků s tržbami skoro 80 mil. Kč. A co se týká prodeje práv, film ke stejnému datu byl prodán na více než 30 zahraničních trhů, zejména v Evropě, Jižní a Střední Americe nebo do Jižní Koreje. A nemusí být ještě všemu konec, film byl uveden nedávno na festivalu Montrealu a ve hře je průnik na nejlukrativnější trh na světě ve Spojených státech. Podle slov distribuční společnosti distributor pro Státy ještě není vybrán, agent společnosti u příležitosti festivalu v Montrealu vedl nějaká jednání, naznačil zástupce distributora.
Prodeje dalších českých filmů
Prodeje do cizích distribucí mají na svém kontě i další letošní domácí filmy – animovaný snímek Jedné noci v jednom městě Jana Baleje mohou diváci spatřit na Slovensku a v Portugalsku, v jednání jsou prodeje práv do Velké Británie, Austrálie nebo Belgie, film Bestiář mimo jiné zamíří do bývalých sovětských republik, Jižní Koreje a na Slovensko.
Co rozhoduje o úspěchu českých filmů u zahraničních distributorů?
Podle Jana Svěráka je to zejména dobrý obchodní agent nebo popularita dané země mezi filmovými diváky. „Českým filmům také pomohla účast na letošním berlínském festivalu. Už se o nich ví, takže mají vetší šanci na prodej,“ řekla Markéta Šantrochová z ČFC. Letos se Berlinale účastnily snímky Obsluhoval jsem anglického krále, Grandhotel Davida Ondříčka, dvě povídky z Fimfára a …a bude hůř Petra Nikolaeva.
Tržby ze zahraničních prodejů pak producentům významně zvyšují pokrytí celkového rozpočtu filmu. „Mohou představovat až třetinu celkových příjmů filmu. Jednotlivé částky se liší podle velikosti daného trhu – distributoři ve Spojených státech platí v milionech korun, stejně jako z Japonska, Austrálie, Francie či Německa, v ostatních zemích je to kolem 30 tisíc dolarů,“ řekl Svěrák, jehož Tmavomodrý svět byl prodán do 40 zemí po celém světě. „Zahraniční prodeje jsou pro nás velmi důležité, i přes vysokou návštěvnost filmu Obsluhoval jsem anglického krále v Česku – asi 850 tisíc diváků – máme tímto způsobem pokryto pouze asi 40 procent rozpočtu,“ souhlasí předseda představenstva AQS Robert Schaffer.
Dobré skóre na zahraničních trzích mají i některé předchozí snímky Jana Hřebejka. Jak již dříve uvedl jeho dvorní producent Ondřej Trojan z Total HelpArt, film Musíme si pomáhat ve Spojených státech utržil více než 1,3 milionu dolarů.
S využitím zdroje: iHned.cz, 10.9. 2007, autor: Aleš Borovan