Středeční Aha! – Intimní osvětlení

Máte-li rádi příběhy rodiny Homolkových či Formanův film Hoří, má panenko, neměli byste si nechat ujít ani snímek Intimní osvětlení, který ve středu 17. září 2008 dodá na pulty trafik Aha! za (ne)obvyklých 44 Kč. Je to totiž film ze stejné generační vlny. Nehledě na to, že po například nedávno vydaném "příbalovém" Spalovači mrtvol si můžeme levně pořídit do sbírky další trezorový film.

Intimní osvětlení je jeden z významných snímků tzv. nové české vlny 60. let, který byl zařazen mezi desítku nejlepších domácích filmů všech dob. Celovečerní debut scénáristy a režiséra Ivana Passera je současně jeho jediným dlouhometrážním filmem, který natočil v tehdejším Československu. Tento příběh obyčejných českých lidiček se odehrává na malém městě, kam přijíždí jako sólista na koncert amatérského symfonického orchestru bývalý spolužák ředitele místní hudební školy Karla Bambase. Na příhodách několika hodin jsou konfrontovány osudy těchto dvou konzervatoristů, kteří se setkávají po deseti letech. Jeden z nich má kariéru a krásnou přítelkyni, druhý hraje na pohřbech, staví dům, pěstuje angrešt a vychovává děti. Zároveň s hlavními protagonisty sledujeme život maloměstské rodiny, kde žije pospolu několik generací, staví se dům, amatérský muzicíruje, přijíždějí návštěvy a vedou hovory o všem.

Tato osobitá tragikomedie, která v 70. a 80. letech musela "odpočívat" v trezoru, byla natáčena zajímavým způsobem: celý snímek totiž vznikl v exteriérech a v reálu skutečné rodinné vilky u Tábora a hráli v něm prakticky samí neherci, což podpořilo jeho autentičnost. Hlavní role zde vytvořili Karel Blažek a Zdeněk Bezušek, dále hrají mj. Věra Křesadlová a Jan Vostrčil (Černý Petr, Hoří, má panenko, Svatba jako řemen). Ivan Passer k Intimnímu osvětlení napsal, že jej nezajímá „příběh“, nýbrž „stav“ a k jeho vyjádření je třeba „především humor“, dále „dostatečně důkladná znalost postav, abychom o nich mohli vyprávět ty věci, které nejvíce překvapují“, „přesné zasazení do okamžité sociální skutečnosti“ a „trocha fantazie“.

Právě z takových prvků je utkána tato hořká komedie ze života obyčejných antihrdinů, natočená ve stylu malého realismu jako nahodilý výřez každodenní skutečnosti. Vyprávění je založeno na volné dějové osnově s důrazem na drobnokresbu postav, prostředí, vztahů, nálad a detailů. Stejnou pečlivost lze sledovat na práci s filmovou montáží (scéna mrtvá slepice – střih – pohřební průvod může být zároveň typickým příkladem dvojznačného humoru). Různorodé fragmenty zde vstupují do nenadálých souvislostí a ty fungují jako zdroj komických a lyrických ozvláštnění, jež obracejí a posouvají významy: vážné se mění v trapné či komické, komické v groteskní a ironické, banální v poetické. Vizuální styl současně organicky využívá jedinečné impresionistické kresby prostředí, která vychází z práce se světlem a s pečlivou kompozicí obrazu. Výsledkem je jemně nadýchaný koktejl humoru a melancholie, autentických podrobností a imaginace, to vše ve vytříbené minimalistické formě. Jedno z kultovních děl nové vlny, o němž kritik francouzského Arts napsal: „Komu se nelíbí Intimní osvětlení, ten není mým přítelem.“

Velice podrobně se o filmu můžete dočíst například v práci Jiřího Voráče Fádní odpoledne a Intimní osvětlení: komika a lyrika banality.

Žánr: Drama / Komedie / Podobenství
Země původu: Československo
Rok vzniku: 1965
Délka: 70 min
Přístupnost: přístupný
Premiéra: 8. dubna 1965
Režie: Ivan Passer
Námět a scénář: Ivan Passer, Jaroslav Papoušek, Václav Šašek

Hudební poradci: Oldřich Korte, Josef Hart (ve filmu zazní hudba Antonína Dvořáka, Vojtěcha Matyáše Jírovce a lidové písně)
Kamera: Miroslav Ondříček, Josef Střecha
Výtvarník: Karel Černý
Střih: Jiřina Lukešová
Produkce: Jiří Šebor, Vladimír Bor
Výroba: FS Barrandov
Distributor: BontonFilm

Hrají: Karel Blažek (Bambas), Zdeněk Bezušek (Petr), Věra Křesadlová (Štěpa), Jan Vostrčil (děda), Jaroslava Štědrá (Maruš), Vlastimila Vlková (babi), Karel Uhlík (lékárník), Miroslav Cvrk (Kája), Dagmar Ředinová (malá Maruš), Jiří Růžička st., Martin Štědrý

Údaje o DVD:

Obraz: PAL 4:3, ČB
Zvuk: český, DD 2.0 (pův. zvuk mono)
Titulky: české
Bonusy: filmografie, fotogalerie, rozhovory (Věra Křesadlová, Miroslav Ondříček, Václav Šašek)