Normal

Pokud máte rádi tak zvané odpočinkové filmy, při kterých se dá relaxovat a přijít na "jiné" myšlenky, na snímek "Normal" raději nechoďte. Tenhle film ve vás totiž dost možná vyvolá depresi.

Nemám sice rád hodnocení superlativního typu, ale tento film bych bez nadsázky označil za jeden z nejtemnějších českých (resp. česko makedonských) filmů. Pominu-li ovšem Spalovače mrtvol, se kterým ale nemá moc smysl srovnávat, protože v případě Normalu zde chybí dosti významný prvek pitoreskní grotesknosti, jakéhosi černého humoru (lze-li to tak nazvat). Ovšem jsou zde i rysy pro oba filmy společné – tvůrčí kamera, která si s obrazem přímo hraje, a dále i jeho myšlenková náplň – jakési zamyšlení nad lidskou zrůdností a hranicemi, ke kterým může dojít.
Thriller Normal je natočený podle skutečného případu masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka.

Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý.

Film je hodně postavený na atmosféře, na záběrech potemnělých uliček, zaplivaných tančíren, šedivého města s jeho brlohy. Místy jakoby připomíná některé filmy němé éry, například Kabinet doktora Caligariho. Jindy zas evokuje klasické americké noir filmy ze čtyřicátých let.

Tento snímek není klasickou "detektivkou", jak jsme zvyklí tento žánr vnímat. Tedy pátrání po vrahovi, postupné vrstvení stop a důkazů. Vrah je znám vlastně od prvních vteřin filmu. Zde se nehledá pachatel, ale pohnutky, které člověka vedou k tomu, že přestane respektovat zažité morální imperativy, a začne se chovat nenormálně. Jenže to, co je vlastně normální a co je nenormální, bychom mohli považovat za základní otázku, kterou film nastoluje.

Masový vrah Petr Kurten byl dopaden v době hospodářské krize na počátku třicátých let. V té době mnoho lidí mělo vztek kvůli svým bídou a ponížením otráveným životům na politiky a mocné. A žádali jejich krev. Když se jim jí nedostávalo, chtěli aspoň náhražku – krev zrůdy. A policie společně se soudními orgány byla odhodlána jim ji dopřát. Obhájce Justus se zpočátku snaží dokázat, že Kurten není normální. Proč to ale dělá? Je přece zcela jasné, že jeho šance obstát jsou minimální. Snad si chce dokázat své schopnosti právníka? Chce se stát hvězdou a vybudovat si tak profesní pověst?

Zpočátku by se to tak mohlo zdát. Ale jak hlouběji společně s Justem pronikáme do temné Kurtenovy minulosti, do hlubin hrůzných vražd, znásilnění a surovostí, které spáchal, začínáme chápat, že jde o něco jiného. Navíc co chvíli se diváka zmocňují pochybnosti, zda Kurten je skutečně vinen. A to díky jeho ženě, která o jeho minulosti zná jen malou část. Nebo snad ví vše, ale nedokáže to přiznat?

Celá pointa filmu vyznívá při závěrečném soudním přelíčení a Justově obhajobě. Uznat Kurtena za choromyslného by bylo kruté vůči pozůstalým a rodinám obětí, protože tak by mohl uniknout nejvyššímu trestu. Ale pokud porota uzná, že to, co spáchal Petr Kurten je normální, jaké pak bude měřítko pro to, co je nenormální? Jak strašné zvrácenosti a zrůdnosti bude muset ještě lidstvo poznat, jak šílené bestie ještě budou muset přijít, aby se našlo vyjádření toho, co už normální není?

Film Normal není "lehký" a možná budete možná potřebovat nějaký čas k tomu, aby jste ho mohli "strávit". Nebo vás možná trochu zklame, protože jste očekávali něco jiného, nejspíš obvyklý krimi horor, kterým ale Normal není. Navzdory tomu, že vybroušená forma občas převládne nad příliš frázovitým obsahem. Každopádně je to netuctový film, který na české poměry nasazuje laťku poměrně vysoko. A to nesporně i díky trojici představitelů hlavních rolí.
Země původu: Česko, Makedonie
Rok vzniku: 2009
Režie: Julius Ševčík
Hrají: Milan Kňažko, Pavel Gajdoš, Dagmar Veškrnová – Havlová, Zuzana Kajnarová, Miroslav Táborský, Jan Vlasák, Meto Jovanovski, Pavel Kikinčuk