Transport Transportu

Hejbá se to, hejbá… Pokud jen trochu sledujete dění okolo trafikové nabídky filmů, hudby a podobných spřízněností (už schválně nepíšu levných DVD a CD), dozajista jste si všimli tiskové zprávy u Pavla M. (pamiho/paminho), v níž PNS deklarovala své rozhodnutí od 1. listopadu nedistribuovat tzv. reedice.

Ono to s tím pojmem reedice stejně bylo celou dobu na levačku, protože nešlo o vůbec žádné dolisovávání beznadějně vyprodaných titulů, ale naopak o zoufalou snahu vydavatelů zbavit se neprodaných a leckdy neprodejných titulů jejich stále opakovaným vrháním na pulty. Již zmíněný kolega Pavel M. mnohokrát upozorňoval na to, jakým koloběhem tato média procházejí a jak po nich povrch disků vypadá. Ovšem stanou se i horší věci – jeden kolega, jehož sbírka má základy ještě v dobách, kdy ceny bývaly vyšší než ty, ke kterým trh směřuje dnes, se s námi podělil o svou poněkud nepříjemnou zkušenost:

Milí kolegové – sběratelé filmů na DVD v trafikách.

Chci vás upozornit, že ani DVD zatavené v umělohmotném obalu není zárukou kýženého obsahu. Před týdnem jsem koupil v trafice v Praze na Smíchově film Transport (vydavatel Blesk) a jaké bylo mé překvapení, když jsem doma odstranil umělohmotný obal a otevřel pěkný obal kartonový: uvnitř místo filmu, na který jsem se těšil, bylo CD – příloha časopisu Chip 4/05!!!! A bylo po radosti. Jsem z Varnsdorfu a tak jistě uznáte, že reklamace po několika týdnech či měsících, než se zase do Prahy dostanu, je jistě bezpředmětná.

Poučení:

Kontrolujte obsah obalů DVD i CD ihned při nákupu, před zraky prodávajícího. Leckde se na vás budou mračit, ale nedá se nic dělat. Já to tak zase budu dělat, jako dřív…

Ale kdo ví, možná se vydavatel pochlapí a tuhle moji „reklamaci-nereklamaci" uzná, a pošle mi dobrý kousek.

VDF 29. 10. 2010

Snad se nebude zlobit, když prohlásím, že jméno v tuto chvíli není až tak důležité.

A na samotný konec – osobně si myslím, že reedičního plevelu se nezbavíme, ona se najde cesta, jak tyto tituly na pulty dostat. Ať už bude využito služeb jiné distribuční společnosti, nebo se půjde cestou „tepelných koulí". Jediné, k čemu by to mohlo být dobré, je ten fakt, že třeba někomu dojde, že pokud se něco objevuje v nabídce, měl by přemýšlet rychle a nespoléhat na to, že se titul po čase objeví znovu. A už vůbec se nedá mluvit o tom, že se opakování titulu zlevní, naopak to poslední dobou vypadalo, že s každým opakováním a každou novou cenovkou stoupá vysokohorská přirážka (či snad disk dozrával jako archivní víno).