Řitka Video – Obyčejný fašismus

Abych odčinil své poklesky v oblasti aktuálního sledování DVD, sáhl jsem po dalším kousku z katalogu společnosti Řitka Video, kterým je vychvalovaný a ctěný dokument Obyčejný fašismus. Mistrovské dílo o hrůzách totalitních režimů.

Vynikající střihový historický dokument, který na příkladu fašismu odhaluje vznik totalitních režimů. Do té doby nevídané využití archivních materiálů popisuje dění v Evropě ve dvacátých až čtyřicátých letech 20. století. Film vznikal v době vlády prezidenta Chruščova, po kritice kultu osobnosti, a dá se v něm jasně vysledovat podobnost mezi Hitlerovým fašismem a Stalinovým komunismem. Místy satirický komentář odlehčuje nespočet hrůzostrašných záběrů, které fascinujícím způsobem dokumentují nebezpečí jakékoliv masové ideologie.

Studio Mosfilm

O dokumentu se v době jeho objevení v katalogu společnosti živě na některých fórech diskutovalo, takže hned na úvod první pro některé zarmucující zpráva: kdepak je chválenému Horníčkovi konec… Zvuk je pouze v „české“ verzi z roku 2009 jako voice-over se slyšitelným původním ruským komentářem. Nejsa znalcem jemných detailů dabingů musím jen konstatovat, že hlas je mi povědomý, leč jméno dabéra na disku není uvedeno.

Obyčejný fašismus

Obraz je překvapivě kvalitní, leckteré novější filmy by mohly černobílému obrazu závidět. Sice se občas objeví škrábance nebo opravdu amatérské archivní záběry, ale celkově velmi milé překvapení.

Jak jsem již zmínil v úvodu, dokument je hodnocen vysoko mezi 80 až 90 procenty a je považován za ve své době průlomové dílo ve filmové produkci nejen zemí sovětového bloku. Komentáře se shodují v tom, že jde o působivý a výmluvný obraz nebezpečí fašistického režimu.

Asi popudím řádku příznivců a znalců, leč jaksi jsem při sledování začal mít takový ten pocit, jako když otevřete láhev chváleného a populárního vína a on je v lahvi tak trochu ocet… Je mnoho klasických a průlomových děl, která si ale přes neúprosně se valící čas uchovala svou hodnotu, ale tady jsem se nemohl ubránit pocitu, že snad, možná kdysi novátorské, leč dnes poněkud vyčpělé, ba chvílemi až směšné.

Adolf Hitler

Pokud pominu fakt, že dnes několik obálek do měsíce nese titulky, že jde o dosud neviděné, nezveřejněné, nepoužité záběry, pak tuto skutečnost dokumentu určitě nelze vytýkat – v době jeho vzniku tomu bylo dozajista jinak. Ale jejich užití je mírně řečeno kontroverzní, je to v rámci hesla „Zloděj křičí chyťte zloděje“.

Speciál Mein Kampf na tisíciletém pergamenu

I tvůrčí metoda má svá nejlepší léta za sebou – prvních pět minut rozjásaných dětských tváří a kvetoucích měst a žvatlání o míru je „prudce“ vystřídáno obrázky mrtvolek, hořících trosek a usmívajících se německých vojáků…

Výroba nezničitelných desek pro Mein Kampf

I samotný informační přínos dokumentu je v dnešní době diskutabilní, letopočty nelze falšovat, ale vše ostatní je až nepružně ohnuto v rámci propagandy. O podstatě fašismu jsem se moc nedozvěděl – Hitlera vynesly finance průmyslníků, jeho řečnické umění a schopnost manipulovat davem. Ovšem celá řada argumentů je komicky obojetná, stačilo by vyměnit jména a symboly.

Hitler a Hindenburg

Fašismus byl zlý, protože Hitler trénoval projevy před zrcadlem, protože králové spřízněných zemí se podobali tuleňům, protože představenstva vědeckých institucí chodila ve vojenských uniformách, pořádaly se masové přehlídky se směšně pochodujícími vojáky, při masových oslavách se členové strany líbali s majiteli továren? Že proslovy se končily provoláváním slávy Vůdci a hajlováním? Že se pořádaly lidové veselice s krojovanými družinami? Slavnostní zahajování stavby dálnic bylo strategickým prvním krokem k válce, při kterých se pohlaváři natřásali při rýpání do země slavnostním rýčem? Že Hitler při svých projevech křičel, že jednotný národ musí pracovat a budovat pro blaho Říše? Že na výstavě průmyslových úspěchů je přes celou stěnu Hitlerův portrét? Že se Hitler dovolává podpory dělníků a rolníků? Že při demonstracích nosili účastníci portréty vůdců strany? Že „umělci“ tvořili monumentální sochy, zobrazující vítězné vojáky, svalnaté příslušníky té správné rasy, nebo samotného Hitlera?

Marlene Dietrich

Nic z toho jsem nezažil, ale všechno je mi to katastrofálně povědomé. Místo svastiky srp a kladivo, na tribunách jiné obličeje, chléb a sůl, místo uniforem stranické průkazky v kapsách… Nerad bych, aby to vyznělo nějak zle, ale těžko věřit argumentaci toho, kdo se chová víc než podobně. V žádném případě nechci polemizovat o fašismu, jde mi jen o formu – tropit si posměšky z toho, že velcí mužové dějin křížili ruce na prsou a Hitler někde jinde? Zdá se mi to víc než trochu dětinské – jako když chybí argumenty a hledá se jakákoli pitomina, aby bylo čeho se chytit. Komicky se špulící Mussolini při projevu je možná k smíchu, možná k pláči, ale podstatu fašismu, natož jeho obžalobu na takovém výjevu těžko založím.

Atentát na protiněmeckého jugoslávského krále Alexandr I. Karađorđeviće ve Francii

To, co jsem očekával, přišlo až téměř po hodině a půl, kdy se komentář „zklidní“ a začnou se objevovat záběry a fakta, která jsou schopna opravdu vyvolat husí kůži.

Ohňová procesí v Německu

Bohužel konec zase přejde to trapnosti, od rozzářených školáčků správného východního Německa přes milé mladé lidi ve Francii k prohnilé kulturistice a nepotřebným soutěžím miss v Německu špatném, západním, a nakonec k výcviku námořní pěchoty USA, kde zase z lidí vytváří nemyslící dav, zabijácká zvířata… Imperialismus je špatný. A bohužel to nezachrání ani v posledních vteřinách předkládané záběry neofašistických hnutí ze všech koutů světa. Historická paměť národů je bohužel velmi krátká…

Německá elita

Takže pro mne spíš studijní archivní materiál, než očekávaný strhující dokument.

Kde je rozdíl? Tohle je protifašistická demonstrace komunistů...

Žánr: Dokument / Historický / Válečný

Země původu: SSSR

Rok vzniku: 1965

Délka: 130 minut (2:09:40)

Původní název: Обыкновенный фашизм / Obyknovennyy fashizm

Světová premiéra: prosinec 1965 – SSSR

Režie: Michail Romm

Scénář: Jurij Chanjutin, Michail Romm, Maja Turovskaja

Střih: Valentina Kulagina, Michail Romm

Hudba: Alemdar Karamanov

Kamera: German Lavrov, V. Žanov, B. Plužnikov

Zvuk: Olga Burkova

Společnost: Mosfilm

Сюжет: В фильме использованы трофейные хроникальные материалы из киноархивов министерства пропаганды нацистской Германии и личного фотоархива Гитлера, а также многочисленные любительские снимки, обнаруженные у эсэсовцев.

Фильм Михаила Ромма разделён на главы:

Глава первая

«Майн Кампф», или Как обрабатывают телячьи шкуры

Несколько слов об авторе

А в это время…

Культура Третьего рейха

Великая национальная идея в действии

Айн фольк. Айн Рейх. Айн фюрер.

О себе

Искусство

«Мы принадлежим тебе…»

А ведь была другая Германия

«С массой нужно обращаться, как с женщиной»

«Фюрер приказал – мы исполняем»

Обыкновенный фашизм

Конец Третьей империи

Глава последняя, незаконченная…

Жанр: документальный фильм

Страна: СССР

Год: 1965

Время: 138 мин.

Премьера (мир): 4 марта 1966

Режиссёр: Михаил Ромм

Автор сценария: Михаил Ромм, Майя Туровская, Юрий Ханютин

Оператор: Герман Лавров

Композитор: Алемдар Караманов

Монтаж: Валентина Кулагина, Михаил Ромм

Кинокомпания: Мосфильм

Menu DVD

Údaje o DVD:

Výběr kapitol

Zvuk: Dolby Digital 2.0 česky (voice over přes ruský komentář)

Titulky: žádné

Obraz: černobílý 4:3 (1,33:1)

Bonus: další DVD (náhledy obalů DVD z katalogu)