T Production CZ – AB 50 – A Tribute to Aleš Brichta (CD)

Výjimečně nikoli v sobotu, ale už dnes v úterý 3. listopadu 2009 máme na pultech CD od T Production CZ. Tentokrát je to za 50,- Kč nahrávka s názvem AB 50 – A Tribute to Aleš Brichta.

 

K padesátinám Aleše Brichty vznikla nahrávka s tímto obsahem:

 

01. Citron – Páteční flám (3:09)

02. Dan Horyna & Merlin – Nemám (3:46)

03. Filip Daniel, Štěpán Smetáček & Band – Ztráty a nálezy (4:46)

04. Doktor PP – Díky za každej den (2:49)

05. Evarest – Princess (4:14)

06. Miloš Dodo Doležal – Zase spíš v noci sama (5:43)

07. Walda Gang – Výlet do bájí (2:48)

08. Petr Kolář – Marilyn (5:02)

09. Alkehol – Barák na vodstřel (4:56)

10. Kristýna Peterková – Půl století (4:49)

11. Dymytry – Kyselina (3:04)

12. Doga – Nesmíš to vzdát (4:57)

13. Leona Černá – Karavana slibů (3:40)

14. Petr Henych & G-Bod – Divadlo snů (4:06)

15. Jakub Smolík, Petr Janda, Aleš Brichta – Každý si meleme svou (3:33)

16. Lucie Bílá – Zimní královna (4:00)

 

BONUS:

 

17. Pavla Kapitánová – Satanica (4:59)

 

O projektu třeba tady.

 

A doplňme jednu nalezenou tiskovou zprávu:

 

Jiří Urban mladší – skupina DYMYTRY

Kyselina (z alba Aleš Brichta – Divadlo snů)

 

Na album A tribute to Aleš Brichta jsme si vybrali Kyselinu, protože ji občas hráváme s DYMYTRY jako přídavek na koncertech… a pokud si dobře pamatuju sám jsem ji složil… Vztah k Alešovi mám v celku kladný :-)) je to můj strýc…a s mým tátou založil ARAKAIN (pro mě nejoblíbenější kapela na světě) :-)…a hraju s ním v AB Bandu…takže myslím,že tím je asi řečeno vše.. :-)

 

Petr Pečený – skupina Doctor PP

Díky za každej den (z alba Aleš Brichta – Hledač pokladů)

 

Píseň jsem si vybral, protože je mi tematicky blízká, neboť se v ní pěje o alkoholu a mejdanech, tedy o všem co je společným koníčkem mým i oslavencovým. A navíc se mi velmi líbí a mám představu co s ní s Karlem Maříkem (šéf studiové kapely), uděláme. Už dlouho považuji Aleše za svého dobrého přítele a pozvání na tributové CD pokládám za velkou poctu. Pojí nás řada příjemných i veselých zážitků, jako například natáčení silvestrovského televizního pořadu, kdy jsme společně s Fanánkem a Pepou Vojtkem sestavili Smokie Revival a při té příležitosti během jednoho dne na natáčení, vypili při hraní karet na Barrandově v baru veškerý fernet. Rovněž rád vzpomínám na společnou akci Gott for prezident, jejíž prvopočátek vznikl v Boom Baru. Navíc jsem v Boom baru ztratil svou první platební kartu a to asi tři hodinu poté, kdy mi jí v bance vydali. Aleše si vážím i za jeho tvrdohlavou neústupnost a za to, že se nikdy nesmířil s tím,  jak to tady vypadá, což osvědčil i svým posledním albem. Takže přeju vše nej a těším se na další společné zážitky.

 

Petr Henych – skupina G-Bod

Divadlo snů (z alba Aleš Brichta – Divadlo snů)

 

Ihned jakmile jsem obdržel nabídku účastnit se tohoto projektu jsem věděl, že udělám něco z Alešovi sólové kariery, neboť mi byla vždy hudebně bližší, než éra Arakainu. Arakain chovám v úctě, stejně jako Aleše a stejně jako všechny, kteří jsou dlouhodobými stálicemi na české hudební, zvláště pak rockové scéně. Nikdy jsem nebyl vyloženě metalista a tak mě přes veškerou dokonalost a preciznost hudba Arakainu až na výjimečné skladby neoslovuje. No a vzhledem k tomu, že z Alešovi solové dráhy nemám doma jediné CD, udělal jsem tah typu Internet – Seznam – Aleš Brichta MP3 ke stažení. No a hádejte co na mě vypadlo jako první?  Divadlo snů. Takže jsem si ho pustil a po prvním refrénu měl jasnou představu, jak tu skladbu zpracuju. Pak jsem si samozřejmě vyslechl i několik jiných skladeb, ale vize Divadla byla už tak silná, že ji nic nepřebilo… Jestli se mi povedlo té skladbě neublížit a hodit ji zas trochu do jiného soudku budou muset posoudit až posluchači, já zatím jsem a myslím i v budoucnu budu se svým pojetím spokojen. Mou vizi mi samozřejmě pomohli naplnit muzikanti z mé kapely G-Bod: basista Martin Hroněk a bubeník Jakub Homola. Částečně jsem odpověděl už v předchozí otázce. Samozřejmě se známe, i když ne nijak dobře, nikdy jsme spolu hudebně nepracovali. Můj názor, jak ho tak občas pozoruju je, že je to chytrej chlap, kterej ví co a jak chce a proto si taky dlouhodobě drží svou pozici a nemusí pro to dělat nic jiného, než to co opravdu chce. Přeju mu, aby to tak bylo dalších 50 let :-). Ale už v té první padesátce se nesmazatelně zapsal do historie české rockové scény jako muzikant, zpěvák, textař a velká osobnost. To už mu nikdo nevezme. Jsem poctěn, že se můžu zúčastnit "pocty" Alešovi Brichtovi.

 

Filip Daniel, Štěpán Smetáček a hosté

Ztráty a nálezy (z alba Arakain 15, vol. 1)

 

Výběr písně byl na producentovi a bubeníkovi Štěpánu Smetáčkovi, který s Alešem hrál léta v Arakainu. Já osobně jsem měl jiného favorita, ale když jsem poprvé slyšel Štěpánovy nové aranže této písně, nadšeně jsem souhlasil. Aleš je rocková legenda, stálice naší hudební scény, bylo pro mě ctí se na tomto projektu podílet. Na jeho skladbách mě vždycky zaujal text i ve většině případů chytlavá melodie. Když se tyto dvě věci spojí společně s Alešovým # geniálním hlasem a podáním, je to ďábelská kombinace.

 

Miloš Dodo Doležal

Zase spíš v noci sama (z alba Arakain – Salto Mortale)

 

Byl jsem u zrodu alba Salto Mortale, které jsem produkoval, takže píseň Zase spíš v noci sama znám od jejího zrodu, tak jsem si ihned vybavil spolupráci. Jde o dobrou píseň, líbí se mi, mám k ní vřelý vztah, takže jsem jí pojal po svém. S Alešem se potkávám od roku 1985. V roce 1992 jsme spolu poprvé spolupracovali na albu Zemětřesení. Slyšel jsem mnoho lidí říkat, že Aleš nemá na to, aby zastoupil Schelingera. Když jsem se jich zeptal, kdo jiný by byl schopen takové album nazpívat, nikdo mi nebyl schopen odpovědět. Podle mého názoru odvedl na Zemětřesení skvělou práci. Myslím si, že je i skvělý textař, který je vcelku nenahraditelný. Pokud to lidi nechápou teď, za pár let jim to dojde

 

Petr Kolář

Marilyn (z alba Arakain – Salto Mortale)

 

Do Arakainu jsem nastoupil po Alešovi, znám tedy tvorbu Arakainu, fanoušci mě znají v současné době jako lyrického rockera, proto jsem si vybral jednu z pomalých písní ze staršího alba Arakainu, Salto Mortale.

 

Roman Izzi Izaiáš – skupina Doga

Nesmíš to vzdát (z alba Arakain 15 – vol. 2)

 

Aleše znám od roku 1990, kdy jsem zpíval vokály na projektu ZEMĚTŘESENÍ, a od té doby spolupracujeme. Dělal jsem taky vokály na jeho sólových deskách a nějakých věcech pro ARAKAIN. Aleš taky produkoval jednu naši desku a napsal několik textů. Takže spolu máme vztah nejen pracovní, ale i přátelský. Aleše mám hodně rád a vážím si ho. Je to vynikající textař a má skvělé zpěvové linky. Jsem samozřejmě rád, že můžeme s kapelou zahrát na jeho tributu. Pecku „Nesmíš to vzdát" jsem si vybral, protože mi připomíná období, kdy jsem byl na vojně. V té skladbě se zpívá:…"až ti postaví hráz, trablů sto padesát, nesmíš to vzdát". Takže místo té stopadesátky jsem si do textů přidával počet dnů, který mi zbývaly do civilu. Tohle má pro vojáka velký význam. V den, kdy mi zbývalo sto padesát dnů do civilu, jsem ji slysel snad desetkrát. Od té doby si tuhle sklatbu pamatuju a mám k ní kvůli tomu zvláštní vztah.

 

Václav Vlasák, Jaroslav Bartoň – Citron

Páteční flám (z alba Arakain – S.O.S)

 

Nechali jsme si poradit od producenta alba, aby udělal širší výběr a z asi deseti písní nám seděl Páteční flám, hlavně zpěvákovi Standovi Hranickému, nejlépe. Je to melodická pecka, jaké hraje i Citron a bylo to skvělé odreagování od příprav naší nové desky, kterou po téměř čtvrtstoletí v této sestavě nahráváme. Nejdříve jsme mysleli, že jsme osloveni, že nám Aleš vystřihne poctu, však jsme také proráželi kdysi s Citronem jako první ty obrovské ledy pro rock či heavy metal v Československu. Tenkrát byla mezi Arakainem a Citronem, hlavně mezi fanoušky nevraživost, to jsme se ovšem téměř vůbec mezi sebou neznali. Nebyly festivaly, každá kapela jela své koncerty a jenom jsme o sobě slyšeli od fanoušků. Dnes jsme samozřejmě již léta kamarádi a s tou poctou od Aleše Citronu byl samozřejmě fór, my se kdysi rozpadli, pak dali zase po létech do kupy, Aleš je tady pořád, víc jak 25 let a to si poctu právem zaslouží.

 

 

Dany Horyna a Merlin

Nemám (z alba Aleš Brichta – Ráno ve dveřích armády spásy)

Za Merlin, kytarista Miloš Mimi Knopp

 

Píseň vybíral kolektivně celý Merlin. Pecka se nám líbí a dokážeme si ji představit, jak bude znít od Merlinu. Je to krásná písnička, kterou složil „Pan kytarista", Ota Petřina, není to splácanina riffů po sobě, takže když ji předěláš do HC,nebo Reagee, tak to bude pořád pěkný. Jaký mám vztah k Alešovi? Přátelský a pracovní, hraju s ním už osmej rok v kapele. Občas je ten vztah i rumový. Aleš má velmi dobrý vztah i Danymu Horynovi, který kdysi spoluzakádal legendární Vitacit, stejně tak i Dany i k Alešovi. Já s Alešem Hraju, ale pro Merlin je poctou, být na tomto albu!

 

Alkehol

Barák na vodstřel (z alba Aleš Brichta – Růže pro Algernon)

Za Alkehol kytarista Ota Hereš

 

Vybírali jsme píseň, kterou napsal kompletně Aleš. Barák na vodstřel se nám všem líbí, je to hezká melodie, jedna z nejhezčích od Aleše, kterou napsal ve svejch solovejch začátcích. Já mohu mluvit nejenom za sebe, za celý Alkehol, ale konkrétně já mám s Alešem dlouholetý přátelský vztah, cca od roku 1985 a celou dobu se spolu vídáme a spolupracujeme. S Kunou mu občas napíšeme i nějaké písně.  Kuna s Alešem hraje fotbal, Melmus začínal v Tőrru, Tonda Rauer je taky Alešův dlouholetý kamarád.

 

Walda Gang

Výlet do bájí (z alba Aleš Brichta – Růže pro Algernon)

Za Walda Gang – zpěvák Vláďa Šafránek

 

Na obě otázky, jedna odpověď: vztah k Brichtovi máme vcelku pozitivní,spíš jde o to jaký vztah má on k Nám. V posledních letech se vídáme na akcích poměrně často, ale je tak nalitej, že o Nás  vůbec nemůže vědět,natož na Nás mít nějaký názor.Takže za tyto jeho výkony k  němu chováme vlastně obdiv. A to,ža mu můžeme zprznit jeden flák a tím možná celé CD, bereme jako pomstu za to,že Nás nepozval na narozeniny.

 

Karel Gott (z důvodu velkého pracovního vytížení Karla Gotta v rámci promotion ke svému novému německému albu duetů, k jeho 70. narozeninám, se nepovedlo časově skloubit tento projekt a svůj čas)

 

K Alešovi Brichtovi mě váže pracovní přátelství. Potkávali jsme se ve druhé polovině devadesátých let při televizních natáčeních. V roce 1997 mě oslovil k natočení pěveckých partů k muzikálu Mrazík. Ačkoliv jsem tuto pohádku asi jako jediný Čech neznal, Aleš mě dokázal nenuceným způsobem přesvědčit, že jsem tím správným na roli Ivánka. Poté natočil dvě písně z mého repertoáru k mým šedesátinám, nejdříve sólově Ces´t la vie a následně s Arakainem, Oči barvy holubí. Nejenom dle mého názoru, patřil k nejlepším zpívajícím gratulantům. Zpíval také na letošních sedmdesátinách, bavili jsme se i o mé možné účasti na jeho koncertě přímo v den Alešových padesátin. Velmi mě mrzelo, že jsem byl v té době mimo republiku a nemohl jsem poblahopřát přímo na jevišti. Věřím, že se nám podaří najít nějakou píseň, která by mi seděla, přece jenom jsme rozdílné hlasy s rozdílným repertoárem.

 

Lucie Bílá

Zimní královna (z alba Arakain – Archeology)

 

Aleše mám v sobě jako někoho, s kým jsem chodila do školky, mám ho pod kůží v tom dobrém slova smyslu, tak, jako málokoho… Mám ho spojeného s tím nejkrásnějším obdobím Arakainu a to je kapela, která je a vždycky bude pro mne srdeční záležitostí.

 

Jakub Smolík, Petr Janda, Aleš Brichta

Každý si meleme svou (z alba Jakub Smolík – Stýskání)

 

Jakub Smolík: Písnička vznikla, když jsme spolu hrávali mariáš. Ani Aleš Brichta ani Petr Janda nepatří mezi ty rockery, co si myslí, že jenom ta jejich muzika je nejlepší. Naopak, umí naslouchat i jiné styly. V tom je rozdíl mezi nimi a některými „chytrými" muzikanty. I když, „každý si meleme tu svou muziku", jsme na jedné hudební lodi a umíme vnímat i ty druhé. O tom je ta píseň a právě proto spontánně vznikla. Kromě toho, co jsem už napsal o Alešovi a o písni, když jsme přijeli spolu třeba do Španělska, okamžitě mluvil španělsky, v Německu německy, jinde bez problémů anglicky. Tohle je Alešova skromná vlastnost, umí několik jazyků a nikde se nevychloubá. Má to v hlavě srovnané a proto jsem i já rád, že přijal na oplátku pozvání na můj koncert, kde jsme si s Petrem střihli právě tuto píseň. Aleše mám i přes jinou muziku než hraju já, moc rád, je to super chlap a skvělý muzikant.

 

Petr Janda: Každej si meleme svou. Hráli jsme spolu mariáš na Propasti. Aleš tady natáčel a Kuba bydlí vedle ve vesnici. Pořád nás někdo rušil. Tak jsme se sebrali a jeli hrát co nejdál od domova. Vybrali jsme Kanáry. Tam vznikla ta myšlenka. Každej děláme trošku jinou muziku , ale jsme schopni se nádherně domluvit. Aleši , uteklo to rychleji než jsme si všichni mysleli. Je ti pade a já ti přeji vše nej.

 

Bonus:

 

Pavla Kapitánová

Satanica (z alba Aleš Brichta – Růže pro Algernon)

Jaroslav Topercer, vydavatel a producent alba

 

Pavla Kapitánová natočila píseň Satanica v roce 1993 na album Růže pro Algernon. Původně napsal Satanicu Aleš pro Lucku Bílou, která jí zpívala na koncertech Arakainu v polovině osmdesátých let. Aleš byl objevitelem Pavly pro český gramoprůmysl a nejdříve si na uvedeném albu zazpívala vokály a jednu sólovou píseň, později jí Aleš produkoval album Nevěřím a následně spolu udělali album Legendy 2. Bohužel, tragická nehoda na D8 ve večerních hodniách 21. července 2007 způsobila, že už si spolu nikdy nezazpívají… Bonusovou písní na albu je tedy právě Satanica a kromě pocty a dárku Alešovi k jeho letošním padesátinám, je právě Satanica také vzpomínkou na tuto skvělou, talentovanou, ale někdy nedoceněnou zpěvačku.