Středeční Aha – Utekajme, už ide!

Aha! na středu 28. ledna 2009 přichystalo film Utekajme, už ide! za 49,- Kč. Úsměvný příběh o tom, jak se člověk natrápí, než přijde o všecko… Opět využiji „cizojazyčných" textů.

Jedna z najúspešnejších slovenských komédií 80-tych rokov o ľudskom šťastí, indickej mágii a manželskej nevere. Príbeh o bytových problémoch manželov Syslovcov.

Svätopluk Sysel žije so svojou ženou a dvomi deťmi v maličkom panelákovom byte. Život obyčajnej slovenskej rodinky zmení nešťastná udalosť, keď sa otcovi rodiny podarí prebúrať dieru do susedného bytu. Odvtedy si podarená rodinka spríjemňuje chvíle v luxusne zariadenom byte svojho záhadného suseda – mága. Požičiavajú si nielen štvorcové metre, ale aj osobné veci jeho majiteľa… Tajné návštevy však nemôžu trvať donekonečna, deň odhalenia sa blíži …

A z domácích zdrojů – Kino číslo 14, roční XLII, 7. července 1987. V rubrice Recenze/Glosy/Polemiky na straně 15 vyšel čllánek od Heleny Hejčové s parafrází názvu – Utekajme do kina, už ide dobrá komedie:

Čtyřčlenná rodina v jednopokojovém panelákovém bytě. Spiš námět na drama než na komedii, ne? Avšak tvůrci nového slovenského filmu Utěkajme, už ide! dokazují, že s humorem – obzvláště takovým, jemuž nechybí filozofický rozměr a inteligentní ironie, lze hovořit i o nejvážnějších věcech. Jejich film s hořkou příchuti je komedii o chiméře štěstí. Štěstí, jehož cenu si člověk paradoxně uvědomí až tehdy, když ho ztratil. Je to nostalgický povzdech nad nenaplněnými sny. Příběh o pošetilé touze vysvléknout se z kůže všední každodennosti, žít zajímavější život. A je to myslím nejlepší slovenská komedie posledních let, patrně i nejlepší titul svého žánru z loňské produkce našich studií.

Utekajme, už ide!

Protagonisté filmového příběhu – manželé Syslovl a jejich děti Andrejka a Dodo – jsou denně stresováni prostorem malého bytu. Nepohodlí omezeného životního prostoru jim v mnoha směrech ztrpčuje život, přesto však mají jaksi k sobě blízko, cítíme v tom malém chaosu pocit rodinné sounáležitosti, lásky, domova. A tu přijde pokušení (od samého počátku s efektní scénou „vyhnáni z ráje" lze tušit dáblovu léčku). Tohle pokušeni však nemá podobu jablka, nýbrž sousedního prostorného komfortního bytu, který má ovšem tu vadu, že nepatří čtyřčlenné Syslovic rodině. Právě se do něj nastěhoval záhadný dr. Mahm. Jednou se stane, že se pan Sysel omylem probourá do tohoto krásného bytu. A protože soused, z něhož se vyklube proslulý iluzionista, se často toulá po světě, začne si Syslovic rodina rozšiřovat v jeho nepřítomnosti svůj životní prostor. Tajný vchod skrytý sousedovým honosným zrcadlem se stane branou do říše přepychu a malých konzumních snů.

Originální výchozí nápad příběhu o podivném parazitujícím soužití obyčejné rodiny s neobyčejným sousedem, který jako opravdický kouzelník z pohádek splní každému jeho sen, poskytl autorům námětu a scénáře Jozefu Slovákovi a Jozefu Heribanovi ideální prostor pro vymýšleni komických situaci a gagů, balancujících občas na hranici reálnosti a fantaskní absurdity. A nutno říci, že i ty nápady méně původní (manžel zavřený v gauči, na němž si jeho přítel namlouvá jeho ženu), působí v jejich interpretaci zábavně a neotřele. Do komediální tkáně příběhu jsou volně zakomponovány groteskně vypointované anekdoty (hororová epizoda ve výtahu, parašutista uprostřed města, indický mág na tržišti ap.), svědčící o tom, že autoři poctivě promýšleli s ohledem na humornou pointu každou scénu. Podobně dokázali dát mozaice zdánlivě nevýznamných komických detailů hlubší význam: ať jde o charaktery hrdinů nebo obraz prostředí. Tragikomicky vyznívá epizoda s cikánskou rodinou, které se schází uprostřed panelákového lesa, aby tam u ohníčku pod širým nebem svou hřejivou pospolitostí protestovala proti betonové odcizenosti. A jestliže oba mladí scenáristé vymysleli nosný, myšlenkově neplytký příběh, režisér Dušan Rapoš (tvorce divácky úspěšné Fontány pre Zuzanu) ho s profesionální jistotou a filmařskou invencí převedl do filmového tvaru. Pro dobře napsané postavy (a vesměs zdařilé dialogy) našel vhodné interprety a spolehlivě podřídil jejich rozmanité herecké naturely svému záměru. Nebylo v tomto případě rozhodně snadné udržet jednotnou stylizaci celého příběhu v oné lehce tragikomické, k ironii a satiře inklinující rovině.

Velkou zásluhu na zdařilém výsledku má celý herecký tým. Především ale česká herečka Zuzana Bydžovská v roli pani Syslové přesvědčila znovu o tvárnosti svého talentu, který s jistotou obsáhne polohy komické i dramatické. Přesný je také Marián Zednikovič jako její muž, milé je každé nové setkáni s inteligentním herectvím Milana Lasici, jenž se zhostil se samozřejmou přesvědčivosti role souseda-kouzelníka. Jeho častý herecký partner Julius Satinský si pro změnu v tomto filmu zahrál detektiva, marně pátrajícího po původcích záhadného dění v iluzionistově bytě. Galerií bizarních v postaviček skvěle doplňuje orientálně uhrančivý a mile šarmantní indický kouzelník v podání A. Hryce.

Nová komedie z bratislavské Koliby však neni z těch, na nichž by se divák smál od začátku do konce. Občas ten smích ztuhne na rtech z připomenuti toho, jaký chaos máme v hodnotách, či jak bolestné je někdy loučeni s životními sny a touhami, jak složitý a ne vždy přátelský je svět, v němž žijeme. Je to i hořce shovívavý úsměv satirika, který se vysmívá marnosti našeho pachtěni za falešným přeludem štěstí.

A na závěr ještě několik cizojazyčných vět:

Originálny scénar z ktorého dnes čerpá námety na reklamné šoty aj IKEA. Mimoriadne vtipná, ostrá a jedinečná satira na frustrovaného manžela vo frustrujúcom socializme. Toto je "Vrchní, prchni!" slovenského filmu, v ktorom šliape všetko tak, ako má. Zdá sa, že Rapoš má miesta na oboch extrémoch slovenského rebríčka: od najväčšj pohromy v histórii slovenskej kinematografie (Fontána pre Zuzanu 3), až po jeden z jej najlepších filmov vôbec.

Žánr: Komedie

Země původu: Československo

Rok vzniku: 1987

Délka: 84 minut

Premiéra v kinech ČR: 1. srpna 1987

Režie: Dušan Rapoš

Námět: Jozef Slovák, Jozef Heriban

Scénář: Jozef Heriban, Jozef Slovák, Dušan Rapoš

Produkce: Ján Tomaškovič, Milan Mader, Rudolf Fricman

Hudba: Dušan Rapoš, Jozef Slovák

Kamera: Vladimír Ješina

Společnost: Slovenská filmová tvorba Bratislava – Výrobní skupina: II. TVS vedoucí Peter Jaroš

Natáčeno: Bratislava, Slovensko

Hrají: Marián Zednikovič (Svätopluk Sysel), Zuzana Bydžovská (Oľga Syslová), Milan Lasica (dr. Mahm), Andrej Hryc (Hadži Rawall), Milan Kiš (Jarko), Július Satinský (vyšetřovatel), Slávka Šebová (Andrejka), Tomáš Zednikovič (Dodo), Jiří Menzel (zvěrolékař), Miro Noga (učeň Gabo), Ladislav Gerendáš (Šaňo), Eva Izáková (Jana), Valérie Kelecsényiová (Andrea), Mária Hájková, L’udovít Reiter, Peter Cón

Údaje o DVD neznámé:

Zvuk:

Titulky:

Obraz:

Bonus: