Sestup a pád

Se zájmem jsem si přečetl úvahu kolegy Iva na téma "krize příbalů". Při tom mě napadlo pár myšlenek, které jsem chtěl přidat do komentáře, ale nakonec z toho vylezla málem další slohovka. Takže na totéž téma, tentokrát "jak to vidím já" …

Už zhruba před půl rokem šly na některých fórech zvěsti a předpovědi, že příbalový trh zkrachuje, že se tak údajně stalo již  před nějakou dobou v Polsku a u nás to bude následovat. Zatím ale, jak lze vidět, toto nenastalo, i když trh se určitým způsobem transformuje.

Prvním jevem, který stojí za zmínku, jsou velké výprodeje. V trafikách řetězce Relay (ale i v některých jiných trafikách) se objevily otočné stojany, kde se na nás smějí hromady dříve vydaných neprodaných titulů, z nichž některé jsme v době jejich prvního vydání občas složitě sháněli. Podobné stánky se vyskytly v pasážích obchodních center (např. Centro, Kaufland). Občas se v těchto výprodejích dají objevit zajímavé věci za dobré ceny.

Další nový prvek je ten, kdy oproti minulosti začalo fungovat několik e-shopů, kde lze starší věci pohodlně doobjednat přes internet z klidu domova, přičemž cena se navýší "jen" o poštovné. (Záměrně píši "jen", protože cena poštovních služeb malá zrovna není. Chápejme ale, že pošta někde na zavádění podobných "vymoženosti" jako jsou např. datové schránky zkrátka vydělat musí).

Podle toho co tvrdí trafikanti, se počty prodaných DVD postupně snižují, a počty vracených neprodaných příbalů se úměrně zvyšují. Možná že zde působí i psychologický efekt. Úměrně k tomu, jak se nám doma zaplňují police s ještě nevybalenými filmy, na které jsme se zatím neměli čas podívat, klesá u řady z nás to někdejší nadšení a zvědavost, se kterým se každé ráno vydávala do trafik zjistit, co nového vyšlo. Současně také působí další jevy, přichází digitalizace, slevňují satelitní komplety, a na konkurenci reagují i cenové nabídky kabelovek. To vše rozšiřuje portfolio dostupné digitální zábavy.

Pak je zde onen známý efekt "nekup to, když je to tak levné", který s oním momentem přesycení, o kterém psal kolega, postupně přestal fungovat. Mnoho z nás aktivních sběratelů se na to, co už doma má, nestihne podívat ani do smrti.

A dále je to mnohokrát zmiňovaný fakt, že nabídka titulů začíná mnohdy připomínat pouťovou střelnici, na které již byly všechny lepší věci už vystříleny. Přitom ale stále existuje spousta zajímavých filmů, které ještě nevyšly, ale do kterých se vydavatelům z nějakého důvodu moc nechce. Asi každý z nás má nějakou svůj "seznam nesplněných přání", u kterých by uvítal jejich vydání na příbalu. V mém případě to je třeba série českých kriminálek režiséra Petra Schulhoffa, nebo některé dosud nevydané díla ze "zlatých šedesátých", jako např. "Případ pro začínajícího kata", nebo "Happy end" Oldřicha Lipského, a mnohé další.

Závěrem úvahy se tedy vraťme k onomu prorokovanému zhroucení trhu s příbaly. Nastane nebo ne? Co by jste si tipli například vy? Možná by to nebyl špatný námět na anketu. Osobně si netroufám dělat nějaké prognózy, protože život pak mnohdy podobné predikce odsouvá do kategorie výroků  Billa Gatese "640 kB musí stačit každému". Ale sám už jsem se často zabýval přemítáním nad tím, jestli fenomén levných DVD, který začal vznikat někdy kolem roku 2006, bude v určitých metamorfózách přetrvávat stále, nebo zda jednou ta bublina splaskne.

Já osobně jsem spíš pesimista. A tak bych se přikláněl k tomu, že k náhlému kolapsu sice v blízké budoucnosti nedoje, avšak přesto dříve či později určitý větší útlum skutečně nastane. DVD jsou specifický sortiment, nekazí se, nezastarávají tak rychle, jako včerejší noviny. S různými prodlevami se dají se převážet do skladu a zase zpátky. Dají se přebalovat, kompletovat do multipacků. To všechno je určitá výhoda.

Ale na druhou stranu to, co udělalo příbalová DVD levnými, bylo kromě novátorského způsobu distribuce v papírových obálkách právě velké množství prodaných kusů, které stlačilo ceny většiny pošetek na magickou hranici okolo padesátikoruny. I nepatrné zisky z jednoho nosiče při velkých nákladech v součtu dávaly vydavatelům slušné výnosy.

Nic ale netrvá věčně, a tak si troufám hádat, že s tím jak se trh zahlcuje, náklady se postupně snižují, a výnosy také.  Zatím zřejmě ještě nepoklesly pod kritickou mez, ale co není, může být. Záleží samozřejmě i na atraktivitě konkrétního titulu a ekonomické stabilitě vydavatele a síle "ustát" případný propadák. Na kupní sílu nepochybně dopadají i důsledky ekonomické krize. I ti, co ji nepocítili přímo, se dříve či později setkají s dopady neustálého zdražování, zvyšování daňovového zatížení, úsporných opatření, atd.

A tak na závěr všem fandům trafikových příbalů přeji, aby se tato vize nenaplnila a nebo aspoň přišla co nejpozději.