Filmhouse – Nebohá paní Pomsta

Další úterní Filmhouse v edici Filmová galerie 14. dubna 2009 za 49,- Kč nabídne závěrečný díl trilogie pomsty s názvem Nebohá paní Pomsta. Volně navazuje na filmy Sympathy for Mr. Vengeance a Old Boy. Tentokrát je hlavní hrdinkou žena. Pomstychtivá mladá žena s andělskou tváří po návratu z vězení hledá odplatu – za zločin, který nespáchala, za příkoří, které musela vytrpět, za ztracenou dcerku, kterou musela opustit.

Nebohá paní Pomsta je sice krutá a nemilosrdná, ale ne v takovém měřítku jako předchozí díly trilogie. Na prvním místě je tentokrát bezpochyby vizuální stránka, s kterou si tvůrci vyhráli přímo mistrovsky. Jeden úchvatný záběr střídá ladným střihem druhý a vše je na pozadí dokreslováno příjemnou hudbou. Úplná delikatesa pro filmového fajnšmekra…

Pozor, následující recenze vykecá z děje úplně všechno:

Je zima. Na prostranství před věznicí padá sníh. Hudebníci v santaclausovských oblečcích odhazují kelímky s horkou kávou a slavnostně vítají dívku Lee Geum-ja. Za zločin, který nikdy nespáchala, si ve vězení odseděla třináct a půl roku. Jediné, po čemž celou tu dobu obklopená různými ženami toužila, byla pomsta. Pomsta muži, za jehož zločin musela pykat a který ji připravil o spokojený život s vlastní dcerou.

Postupně vychází najevo, že Geum-ja pomáhala při únosu pětiletého chlapce, kterého její komplic chladnokrevně zavraždil. Když se pak ukázalo, že by mohli být odhaleni, unesl její dceru a pod pohrůžkou, že ji také zavraždí, donutil hlavní hrdinku, aby se ke zločinu přiznala a nesla za něj vinu. Z devatenáctileté dívky se tak stala vražedkyně dětí, jejíž exemplární potrestání žádaly davy lidí. Geum-ja však ve vězení nezahálela a se svými kolegyněmi plánovala odvetu. Uvnitř tohoto bizarního společenství „trestankyň“ hledá pomoc i po svém návratu z vězení. Povede se jí také nalézt dceru, kterou adoptovali australští náhradní rodiče. A nakonec se jí povede nalézt i muže, jenž byl strůjcem jejího osudu. Když zjistí, že má na svědomí několik dalších dětských životů, neváhá. Rodiče dětí – i s policejním komisařem, který nikdy nevěřil, že právě ona dítě zabila – pozve na ne příliš příjemné posezení s vrahem. Improvizovaný tribunál na chvíli zapochybuje o tom, zdali má vzít vrahův osud do svých rukou. Nakonec se však přece jen rozhodne a kolektivně vraha zavraždí…

Korejský autorský režisér Park Chan-wook natočil Nebohou paní Pomstu jako třetí a závěrečný díl své trilogie o různých podobách odplaty, jejímž prvním dílem byl snímek Sympathy for Mr. Vengeance z roku 2002 a druhým i u nás v kinech uvedený Old Boy z roku 2003. Touha po pomstě je podle režisérových slov příznačná pro každého člověka. Většinou se k ní však odhodláme až po nějakém zlomovém a většinou velmi nepříjemném zážitku. Proces, kterým při jejím osnování a následném uskutečnění procházíme, je pro něj ideálně vystavěným dramatickým příběhem, jakýmsi geniálním filmovým scénářem.

V Nebohé paní Pomstě je hlavní hrdinkou žena, a tak se i režisér poprvé vydává hlouběji do ženské duše a „technologie“ ženského myšlení. Příběhem proto procházejí krátké dějové linky, jejichž prostřednictvím se seznamujeme s různými dalšími kriminálnicemi. Jejich vina je vždy velmi sporná a na jejich příběhy se můžeme dívat z různých úhlů pohledu. Jako by režisér poukazoval na fakt, že právní systém tváří v tvář obyčejnému lidskému životu selhává. Důležitější než samotný přečin je pro ony ženy i pro režiséra spíše změna jejich emocionálního stavu, dopad jejich uvěznění na jejich vnitřní integritu, na jejich lásky, na jejich místo ve světě. Režisér ke všem příběhům sice přistupuje s nadsázkou (jako když si jedna z žen griluje vlastního manžela a jeho milenku na zahradním grill setu, oblečená do prvotřídního kostýmku pro odložené manželky obchodníků), ale i díky nim hierarchizuje jejich vztahy na cele. I tam se totiž objevují ženy, které neváhají ostatní zneužívat a terorizovat. Geum-ja je dokonce jednu nucena zabít. Tady ovšem její vinu nikdo neřeší, a to dokonce ani spořádaní rodiče mrtvých dětí, když o vraždě mluví. Vztahy mezi jednotlivými ženami jsou upřímné a velmi lidské, protože vznikly v nelidských podmínkách, a také proto, že stojí na opravdovém, hlubokém přátelství a toleranci.

Dalším tématem příběhu je samozřejmě násilí. Jeho různé úrovně od sebepoškozování až po krvavou kolektivní vraždu jako by byly nedílnou součástí lidských životů. Geum-ja se vydává na cestu pomsty lemovanou krví. I kdyby stokrát chtěla, zabíjení se nemůže vyhnout, a to ani před zraky vlastní dcery. Toto jakési „spravedlivé“ násilí, jenž je třeba nedílnou součástí většiny mainstreamových amerických filmů, však u tohoto filmu skutečně ospravedlnitelné je. Hlavním kritériem však není touha nechat hlavní hrdinku zabíjet lidi a donutit diváka, aby jí fandil. Naopak, divák je tváří v tvář například krutým videozáznamům vražd jednotlivých dětí nucen přemýšlet, jak by se na místě rodičů a samotné Geum-ji zachoval on. Jestliže jsme totiž schopní odsuzovat zločin, posílat lidi do vězení, diskutovat o mediálně provařených násilnostech při posezení s přáteli atd., měli bychom se také zamyslet nad tím, jak bychom podobnému tlaku čelili my. Násilí, pomsta, vina a trest jsou totiž pojmy, které lidé zakouší ve zcela mimořádných situacích, kdy se jejich vnitřní svět a životní jistoty mění k nepoznání.

Park Chan-wook je opravdový autorský režisér, a i když se u tohoto filmu zdá, že některé záběry až příliš kopírují mainstremová aranžmá, zůstává jeho rukopis jasně čitelný. Patrné je to především na délce některých záběrů, které nechává doznít, i když se přitom jinak hektický příběh na chvíli „zastaví“. Režisér také diváka nutí k soustředěnému sledování mnoha odboček a flashbacků, které se formálně doslova vpíjí do hlavní linie příběhu. Zdánlivá komplikovanost a nepříjemná ztráta orientace však slouží především samotnému tématu, jehož různé stránky film odkrývá. I když jsou některé scény velmi komické, k čemuž podobně jako Takeshi Kitano režisér využívá především situační humor, střídají se s emočně vypjatými scénami a především s násilnostmi, jejichž stylizace se leckdy nedá vydržet. Fascinující je v tomto směru třeba scéna rekonstrukce vraždy, kdy mladičká Geum-ja úmyslně přehrává, protože vlastně netuší, jak se vražda skutečně odehrála, a přítomní novináři se snaží její gesta zachytit pro čtenáře svých novin. Nebo scéna kolektivní vraždy hlavního padoucha, kdy všichni zúčastnění sedí v igelitových pláštěnkách v řadě na lavici a čekají, kdy na ně dojde řada apod.

Dá se říct, že Nebohá paní Pomsta je režisérovým nejpoetičtějším a místy opravdu velmi lyrickým snímkem. Padající sníh, očišťující hlavní hrdinku na konci filmu, je podobně jako řada dalších významových metafor příznačný pro „ženské“ filmy, s jejichž atmosférou si Park tak výtečně pohrává. Zobrazení násilí se tak dostává také do zcela jiné podoby. Film už není jen přehlídkou nechutných a srdcervoucích scén, jako tomu bylo u Old Boye, ale jakousi vizuální poezií korespondující s hrdinčiným pohledem na svět. Tomu jsou podřízeny i takové detaily jako hrdinčina speciální pistole, kterou manžel její spoluvězeňkyně vyrábí podle starobylého návodu ukrytého v buddhistické knize. Tu hrdince věnovala „sovětská špiónka“, dožívající ve vězení, avšak stále připravená na revoluci.

A komu by to bylo málo, ať to zkusí třeba ještě tady.

Žánr: Thriller / Drama / Mysteriozní

Země původu: Jižní Korea

Rok vzniku: 2005

Délka: 112 minut

Původní název: Chinjeolhan geumjassi / Kind-Hearted Ms. Geum-Ja / My Lady Vengeance / Sympathy for Lady Vengeance

Světová premiéra: 29. července 2005 – Jižní Korea

Režie: Chan-wook Park

Scénář: Seo-Gyeong Jeong, Chan-wook Park

Produkce: Young-wuk Cho, Chun-yeong Lee, June Lee, Miky Lee, Tae-hun Lee

Hudba: Seung-hyeon Choi, Yeong-wook Jo, Seok-joo Na

Kamera: Chung-hoon Chung (Jeong-hun Jeong)

Společnost: CJ Capital Investment / Centurion Investment / Ilshin Capital Investments / Korea Capital Investment / Moho Films / Samsung Venture Capital / TSJ Entertainment

Hrají: Yeong-ae Lee (Geum-ja Leeová), Min-sik Choi (pan Baek), Tony Barry (otčím, Australan), Anne Cordiner (macecha, Australanka), Su-hee Go (Ma-nyeo), Hye-jeong Kang (televizní hlasatelka), Bu-seon Kim (So-young Woo), Byeong-ok Kim (kazatel), Shi-hoo Kim (Geun-shik), Yea-young Kwon (Jenny), Dae-yeon Lee (šéf vězení), Seung-Shin Lee (Yi-jeong Park), Su-gyeong Lim (vězeňská důstojnice), Il-woo Nam (detektiv Choi), Dal-su Oh (pan Chang), Kwang-rok Oh (otec Se-hyun), Mi-ran Ra (Oh, Su-hee), Seung-wan Ryoo (kolemjdoucí), Yeong-ju Seo (Kim, Yang-hee), a další

Menu DVD

Údaje o DVD:

Výběr kapitol

Zvuk: Dolby Digital 5.1 korejsky, česky

Titulky: česky, slovensky

Nastavení zvuku a titulků

Obraz: barevný PAL 16:9

Bonus: upoutávky