Supraphon – Obrovský úspěch české hudby v Londýně

Nahrávka Pavel Haas Quartet – Smyčcové kvartety "Americký", op. 96 a op. 106 (A. Dvořák) byla oceněna na Gramophone Awards jako Nahrávka roku. 

Slavnostní udělení prestižních hudebních cen Gramophone Awards proběhlo dnes odpoledne 6. října 2011 v luxusním londýnském hotelu Dorchester. Ze tří nominovaných CD vydavatelství Supraphon (historická nahrávka Beethovenových smyčcových trií v podání Leonida Kogana, Rudolfa Baršaje a Mstislava Rostropoviče v kategorii Archiv; Sukův Asrael s Českou filharmonií řízenou Sirem Charlesem Mackerrasem v kategorii Orchestrální hudba) svoji nominaci proměnil v kategorii Komorní hudba soubor Pavel Haas Quartet za nahrávku Smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka. Vedle této ceny získal zmíněný supraphonský titul nejvyšší možné ocenění –„Nahrávka roku 2010“. Je to po letech jeden z největších úspěchů, jakého česká hudba v mezinárodním kontextu dosáhla. 

„Je to pro nás velká pocta, už když si uvědomíme, z jak obrovského množství nahrávek se na Gramophone Awards vybírá“ říká členka Pavel Haas Quartet, houslistka Eva Karová, která k tomu dodává „Největším oceněním je pro nás vždy nadšení a odezva publika na našich koncertech a po nich. Ceny, které dostáváme, jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou ze strany odborníků v oboru, jakási satisfakce za každodenní práci, potvrzení, že to, co děláme, má smysl a že to děláme dobře. Každá cena, kterou obdržíme, je pro nás velkým povzbuzením.“  

Britské Gramophone Awards jsou přezdívány „Oscaři klasické hudby“. Už pětatřicet let je udělují kritici píšící pro britský časopis Gramophone. Ten vychází od roku 1923 a každý měsíc přináší recenze, rozhovory, portréty a články o nejnovějších trendech ve vývoji audiovizuální techniky. Ze stovek nahrávek vydaných v období mezi 1. červnem a 31. květnem vybírají porotci pro každou z kategorií šest nejlepších. Umělci přebírají ocenění z rukou celebrit britského kulturního života na velkolepé galashow v Londýně. Pavel Haas Quartet neslavili úspěch na Gramophone Awards poprvé: hned první jejich CD (smyčcové kvartety L. Janáčka a P. Haase / Supraphon) získal Gramophone Awards za rok 2007, následující dva tituly pak získaly nominaci. Letošní ocenění „Nahrávka roku“ je však první jak pro kvarteto, tak pro Supraphon. 

 

 

 

Pavel Haas Quartet patří k nejlepším hudebním tělesům svého druhu na světě. Dokazuje to denně svými vystoupeními na nejvýznamnějších světových pódiích, vynikajícími nahrávkami i množstvím cen, které by se dnes sotva vešly na jednu zeď. Ve čtvrtek 6. října 2011 k nim v Londýně přibylo jedno z nejvýznamnějších ocenění, jaké v oblasti klasiky existuje. Prestižní Gramophone Award za nahrávku Smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka získali nejen v kategorii Komorní hudba, ale tento titul získal i nejvyšší možné ocenění – stal se „Nahrávkou roku 2010“! Jedná se po letech o jeden z největších úspěchů, jakého česká hudba v mezinárodním kontextu dosáhla. I o tom mluvíme se členkou kvarteta, houslistkou Evou Karovou.

 

Jak vnímáte ocenění Gramophone Awards za vaši nahrávku smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka?

 

Samozřejmě je to pro nás velká pocta, už když si uvědomíme, z jak obrovského množství nahrávek se na Gramophone Awards vybírá.

 

Jak je mezi muzikanty tohle klání chápáno, je to hodně prestižní záležitost?

 

Musím říct, že je to velice prestižní záležitost. Pokud bychom chtěli srovnávat, dala by se tato událost přirovnat například k udělování Oscarů ve sféře filmové.

 

Nejrůznějších uznání jste již v mnoha zemích získali celou řadu – co pro vás znamenají?

 

Největším oceněním je pro nás vždy nadšení a odezva publika na našich koncertech a po nich. Ceny, které dostáváme, jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou ze strany odborníků v oboru, jakási satisfakce za každodenní těžkou poctivou práci, potvrzení, že to, co děláme, má smysl a že to děláme dobře. Každá cena, kterou obdržíme, je pro nás velkým povzbuzením.

 

Znamená vítězství v Gramophone Awards něco nového ve vaší kariéře, nové nabídky či cokoliv jiného?

 

Je to možné, například po ocenění CD s kompozicemi Sergeje Prokofjeva na Diapason d´Or de l‘Année v Paříži jsme začali dostávat více nabídek na koncertování ve Francii. Každým takhle prestižním oceněním se dostanete ještě více do povědomí pořadatelů významných festivalů a koncertních cyklů.

 

Jaký máte vztah konkrétně ke smyčcovým kvartetům Antonína Dvořáka?

 

Více než vřelý! Máme za to, že jeho kvartety, obzvláště op. 106, jsou to nejkrásnější a nejčistší, co kdy vůbec bylo v hudbě napsáno. Dvořák je naprosto nadčasový a jsem si jistá, že jeho hudba vydrží navěky.

 

Jak čerstvě oceněná nahrávka vznikala, rodila se lehce nebo s obtížemi?

 

Na natáčení jsme se velice těšili. Během nacvičování těchto skladeb jsme cítili velký respekt k dílu i jeho autorovi, díky mnohým koncertním provedením jsme postupně nacházeli vlastní cestu a učili se naplňovat naše představy, přitom jsme se snažili zachovat Dvořákův jazyk. Samotné nahrávání ve Dvořákově síni Rudolfina potom bylo velmi inspirující. Po třech našich CD se skladbami autorů 20. století tak vzniklo jedno krásně romantické.

 

Jaké vás teď v nejbližší době čekají projekty, koncerty, cesty, nahrávky?

 

Nadcházející sezónu máme opravdu plnou, ještě na podzim nás čekají koncerty v krásných halách, jako jsou třeba Wigmore Hall v Londýně, Concertgebow v Amsterdamu, Konzerthaus ve Vídni, budeme hrát v Glasgow, Bruselu, Stockholmu, Zurichu, máme před sebou turné po Japonsku… A na začátku příštího roku budeme hrát například v Hong-Kongu, Barceloně, Madridu, vydáme se na turné po USA – a tak dále. A chystáme i nové dvojCD se skladbami Franze Schuberta, konkrétně to budou kvartet „Smrt a dívka“ a violoncellový kvintet C dur, který si s námi zahraje violoncellista Danjulo Ishizaka.

 

Slibně se rozvíjí vaše spolupráce se Supraphonem, a to nejen co se týče nahrávek, ale i co se týče koncertního zastupování v Čechách a na Slovensku…

 

Spolupráce se Supraphonem je opravdu vynikající. Nebývá ve světě zvykem, že si soubor může vybrat skladby, které chce natočit. To je v dnešní době skutečně nebývalá věc. Jsme velice rádi, že ve výběru repertoáru nám tým Supraphonu věří, na výsledku je totiž většinou poznat, když pracujete s vírou v konkrétní věc. Nakonec to dokazují i ocenění, která jsme v průběhu naší spolupráce dostali. A co se týče zmíněného koncertního zastupování v České a Slovenské republice: rádi bychom tu hráli mnohem častěji – a to je jeden z důvodů, proč tento druh spolupráce vznikl. Těšíme se na to, že si i u nás vytvoříme širší okruh příznivců; však víte, ne nadarmo se říká „všude dobře, doma nejlépe“!  

 

Pavel Haas Quartet

 

Veronika Jarůšková – housle

Eva Karová – housle

Pavel Nikl – viola

Peter Jarůšek – violoncello

 

 

 

 

Pavel Haas Quartet byl založen v roce 2002 a nese jméno českého skladatele první poloviny 20. století Pavla Haase (1899-1944). Byl žákem Leoše Janáčka a jedním z nejvýraznějších hudebních talentů své doby. V roce 1941 byl deportován do Terezína a v roce 1944 zahynul v koncentračním táboře Osvětim. Tři smyčcové kvartety, které představují jeden z vrcholů jeho tvůrčí práce, nám poskytují představu, jakou ztrátu znamenala jeho smrt pro svět hudby.

 

Soubor od svého vzniku úzce spolupracuje s Prof. Milanem Škampou, violistou legendárního Smetanova kvarteta. Studoval také u významných osobností světové kvartetní hry, jakými jsou: Walter Levin (LaSalle Q.), Piero Farulli (Q. Italiano), Norbert Brainin (Amadeus Q.), Hatto Bayerle (Alban Berg Q.), Valentin Berlinski (Borodin Q.), Christophe Coin (Q. Mosaïques) atd.

 

V roce 2004 vyhrál Pavel Haas Quartet cenu „Vittorio E. Rimbotti“ ve Florencii, posléze zvítězil v Mezinárodní hudební soutěži Pražské Jaro 2005. Jen o měsíc později získal 1. cenu a cenu za nejlepší provedení skladby Sira Petera Maxwella Daviese na jedné z nejvýznamnějších mezinárodních kvartetních soutěží „Premio Paolo Borciani“ v italském Reggio Emilia, což mu otevřelo cestu na světová podia. V roce 2006 získal Cenu Českého spolku pro komorní hudbu.

 

Jakožto vítěz soutěže „Premio Paolo Borciani“ podnikl Pavel Haas Quartet v sezóně 2005/2006 turné zahrnující přes 40 koncertů po USA, Japonsku a Evropě. Koncertoval např. v Bruselu, Vídni, Hamburgu, Římě, Benátkách, Los Angeles, Tokyu, Paříži a v jiných městech.

 

V roce 2006 byl soubor nominován Organizací Evropských Koncertních Síní (ECHO) jako „Rising Stars“ pro koncertní sezónu 2007/08. Tento projekt zahrnoval účinkování na významných pódiích, jakými jsou vídeňský Konzerthaus, salzburské Mozarteum, amsterdamský Concertgebouw, bruselský Calais des Beaux-Arts, pařížské Cité de la Musique, Filharmonie Köln, Festspielhaus Baden-Baden, stockholmský Konserthuset, birminghamská Symphony Hall a newyorkská Carnegie Hall. Další významné koncerty absolvoval soubor v Berlíně, Madridu, Barceloně, Petrohradu, na věhlasném festivalu v Edinburghu a na koncertních turné v USA, Japonsku, Austrálii.

 

V roce 2006 Pavel Haas Quartet podepsal exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Supraphon a jejich debutové album se skladbami Leoše Janáčka a Pavla Haase vzbudilo v hudebních kruzích mimořádnou odezvu (Gramophone Award 2007, Chamber Choice v BBC Music Magazine, The Strad Selection v časopise The Strad, Supersonic Award v časopise Pizzicato atd.).

 

V roce 2007 získal soubor cenu poroty BBC Music Magazine Award „Objev roku“ a od září téhož roku byl Pavel Haas Quartet po dva roky nositelem titulu „BBC New Generation Artist“, který s sebou nesl řadu koncertů a rozhlasových nahrávek. Rovněž druhé CD, které kompletuje kvartetní dílo Leoše Janáčka a Pavla Haase, se setkalo s velkým ohlasem a soubor za něj získal MIDEM Classical Award 2009 v Cannes a nominaci na Gramophone Award 2008.

 

Pod značkou Supraphonu vydal Pavel Haas Quartet také komorní dílo Sergeje Prokofjeva, které ve Francii získalo ocenění Diapason d’Or de l’Année 2010 a opět nominaci na Gramophone Award 2010. Zatím poslední vydanou nahrávkou je CD se smyčcovými kvartetyAntonína Dvořáka. Tato nahrávka další obdrženou nominaci v kategorii komorní hudby na Gramophone Award v roce 2011 proměnila a kromě toho se stala i nahrávkou roku 2011.