Jsou Levné knihy skutečně levné?

V poslední době se v komentářích na našem webu objevuje polemika nad cenami DVD v obchodě Levné knihy Kma. Jejich nedávné zdražení některých titulů na 149,– Kč vyvolalo v řadě zákazníků negativní emoce. Navíc jsme byli jedním ze čtenářů upozorněni na to, že časté zveřejňování informací o nabídce této společnosti vyvolává klamný dojem, že jiné firmy jsou dražší, i když to mnohdy není pravda.

Týkalo se to například DVD s indiánkami od společnosti Filmhouse, které za stejnou cenu jako v Levných knihách jsou nabízeny již několik měsíců například v prodejnách Bontonland, na některých e-shopech a jinde.
Náš web není nijak zainteresován na propagaci právě této společnosti. Levné knihy nám nic neplatí a ani žádné jiné výhody nám z toho neplynou. Dokonce si myslím, že majitelé a představitelé této firmy o naší publikační činnosti ani vůbec neví. Důvodem, proč se jejich nabídkou poměrně často zabýváme, je fakt, že v se v ní objevují skutečně zajímavé tituly, na které stojí za to upozornit. Prodejny této firmy jsou jen ve větších městech a to, co je nezajímavé pro obyvatele Prahy, kde je prodejen hned několik, může zajímat fandu filmů z malého města, který je odkázán na internet nebo příležitostné návštěvy větších měst.
Je ale také pravda, že z Levných knih alespoň jednou za čas přijde informační mail, který nám pomáhá v naší práci a chápeme ho jako vstřícný krok k zákazníkům. To, že jiné společnosti nedokáží svoji nabídku prezentovat v médiích a nejsou schopny ani podat informaci o tom, co nabízejí, je druhá věc. Jednoduše řečeno, kdyby nás podobně informoval i Bontonland, mohly by podobné články jaké vychází o DVD z Levných knih vcházet stejně často i o DVD od Bontonladu. (Za příkladnou spolupráci musím pochválit zejména vydavatele Ringier (Aha, Blesk, Sport) a nebo společnost Mediaway. Naopak koho pochválit nemůžu je například deník Šíp, který informace spíše utajuje).
A nyní k dalšímu bodu – cenové politice. Osobně nemám důvod se Levných knih nijak zastávat. Jsou věci, které mi u tohoto obchodu docela vadí – například rozdíly v sortimentu a dokonce i v cenách jednotlivých titulů na různých prodejnách se kterými jsem se několikrát setkal, neochota a neinformovanost některých prodavaček, špatná kvalita a vybavenost některých DVD titulů, atd. Na druhou stranu si ale musíme uvědomit, že žijeme v kapitalismu, kde fungují základní pravidla nabídky a poptávky. Pokud se vydavatel rozhodne pro (podle názoru spotřebitele) neadekvátně vysokou cenu, zboží je trhem ignorováno a on je donucen dříve nebo později slevnit. Pokud se zboží ale prodává i za vyšší cenu, vydavatel by byl ekonomický sebevrah, kdyby slevňoval jenom proto, že si to určitá část zákazníků přeje a myslí si že je to správné.
Musíme si také uvědomit vývoj této společnosti. Původně se zabývala pouze prodejem z odkupu tzv. „ležáků“ a neprodejných zásob jiných vydavatelů a Levné knihy byly (a dodnes jsou) v podstatě jejich poslední šancí jak oslovit nízkou cenou zákazníka před jejich definitivní likvidací. U této části nabídky se setkáváme se skutečně nízkými cenami, které jsou často nižší, než byly výrobní náklady (například u některých reprezentativních obrazových publikací). V této fázi bylo skutečně slovo levné v názvu společnosti plně oprávněné.
Musíme si ale uvědomit, že jakmile se úspěšnost tohoto obchodního modelu potvrdila a jak s postupem času tato společnost na našem trhu expandovala, už zdaleka neprodává pouze knihy. Takže tuto část názvu je třeba brát s rezervou již dávno. Další část produkce pochází z vlastní vydavatelské činnosti a od několika dalších vydavatelů, které si zvolily LK jako svůj ditribuční kanál.
Mnohdy jde o takzvaně „menšinové žánry“ jako například umělecké snímky, různé kultovní a fandovské záležitosti, které oslovují úzký okruh „znalců“. U těchto titulů nelze počítat s tím, že vysoká prodejnost vykompenzuje nízkou marži. Faktem je, že tento typ filmů se pohybuje ve vysokých cenových relacích i u zahraničních vydavatelů a obchodů. Díky své výjimečnosti se vydávání těchto titulů neřídí běžnými zvyklostmi. Často se již dopředu počítá s tím, že to nebude masová záležitost a naopak se spolehá na určitý segment trhu (např. filmové fajnšmekry, kteří si nenechají titul ujít) a vše je spočítáno tak, aby počet prodaných nosičů pokryl náklady a v ideálním případě vygeneroval i zisk. Titul po vyprodání nákladu není okamžitě dolisován, a jeho nepřítomnost na trhu vytvoří předpoklady pro vznik poptávky v budoucnu.
To je bohužel v rozporu s představami mnohých čtenářů a zákazníků, kteří se domnívají, že právě ty tituly, o které je malý zájem a které jsou mnohdy již poměrně staré, by měly být právě proto levné.
Osobně si ale také myslím, že ceny by mohly jít v případě těchto DVD níž, protože jednak nízké ceny eliminují negativní jevy jakými je pirátství a přepalování a jednak právě hodnotné a umělecky náročné filmy by měly být přístupné co nejširšímu okruhu potencionálních diváků a zájemců. Cena 99,– Kč mi ještě připadala únosná vzhledem k dřívějším vysokým cenám DVD na našem trhu. Za cenu 149,– bych si pořídil maximálně tak některou z mých citovek, které roky marně sháním.
V dnešní době nikdo nemůže nikomu diktovat své požadavky a představy o cenách. To názorně vidíme například v případě současného zdražování elektrické energie, plynu, potravin, služeb a dalších k životu těžko postradatelných věcí. Jako spotřebitelé jsme zejména díky velkým monopolům prakticky bezmocní. V této neradostné situaci se můžeme uklidňovat aspoň tím, že máme levné příbaly v trafikách. A kromě „tradičních“ vydavatelů těchto příloh jakými jsou velké deníky přibývají i další, např. nová DVD edice magazín speciál za 49,–. Bohužel u těchto edic musíme čekat spíše komerčnější a béčkovou produkci. Filmy pro náročnějšího diváka nemají na růžích ustláno, jak dokazuje i nejistá budoucnost edice FilmX.