X krát divadlo – Naši furianti

Dnes, ve čtvrtek 11. října 2007 vyšlo další pokračování edice X krát divadlo v nejnovějším časopise Reflex číslo 41/2007 za cenu 99,– Kč. Jedná se o DVD s divadelní hrou Národního divadla z roku 1979 Naši furianti.

Inscenace, která se stala vrcholem série režií Miroslava Macháčka v Národním divadle a jedním z vrcholů poválečného českého divadla vůbec. Režisér o ní řekl: „Furianti – moje dávná láska. Já ji opovažuji za jednu z nejlepších her české dramatické literatury. Břitká, ostrá hra o nemyšlení. Co je nemyšlení..? Absence mozkové činnosti. Tvrdohlavost je statická – a tím je blbá.“

Miroslav Macháček se narodil 8. května 1922 v Nymburku. Byl to český herec a divadelní režisér. Studoval konzervatoř, absolvoval ji v roce 1948. Potom pracoval v několika divadlech a v roce 1959 se stal režisérem a hercem činohry Národního divadla. Zasloužilý umělec (1968). Macháček patřil k hercům, kteří svou roli prožívají s velkou autentičností, ať už se jednalo o komedie či tragédie. Z jeho hereckých rolí na diváka působilo silné kouzlo osobnosti. Zemřel 17. února roku 1991 v Praze.

Konflikt Stroupežnického hry Naši furianti je prostý. Vysloužilec Bláha po dvanácti letech vojenské služby žádá honického starostu Dubského o místo ponocného. Ten mu i se svou ženou přeje. Ale ročních 130 zlatých by se hodilo i krejčímu Fialovi. Jak ve dne šít a v noci hlídat sice neví, ale ohání se při podávání žádosti svými sedmi dětmi. Při sporech často nejde o věc, ale o osobní zájmy. Hlavní vliv mají dva sedláci, Dubský (starosta) a Bušek (první radní). Ti jsou však právě vůči sobě v nevůli díky sporu o věno pro syna Václava a dceru Verunku, kteří se mají rádi a chtějí se brát. A Dubského navíc mrzí, že Bušek pytlačí. Je jisté, že obci by svobodný voják prospěl víc, ale Bušek nemůže Bláhovi odpustit, že si spolu s kamarádem ševcem Habršperkem, zakládají na svém rozhledu. Oba zamlada poznali svět a sedláky, z nichž „žánej nepřišel dál než do Strakonic“, mají za nevzdělance. Bušek tedy přeje Fialovi. Celý spor se odehrává během pouti v Honicích při oslavě v hospodě, kde se všichni furianti trumfují.

Vychytralý krejčík si troufá. Bláhu pomluví ženě radního Šumbala, že muže obehrál v kartách. Navede dceru Kristýnu, která napíše a vyvěsí na kapličku paličský list: „Jestli nezvolí hromada za ponocnýho Bláhu, na ves sedne ze čtyř stran červenej kohout …“ Průhledná intrika sice na čas uškodí Bláhovi. Ale když jde do tuhého, dokáže vtipný Habršperk, že byl výhružný list psán Kristýninou rukou (tím, že si od ní vyprosí text písničky). Věc pak vezme rázně do rukou selka Dubská. Přiměje Fialu k doznání a radní se konečně rozhodnou pro Bláhu. Bušek si mezitím odskočí upytlačit zajíce. A protože mu Bláha řekl, že je nevzdělanec, postaví se proti usnesení ostatních radních. Dojde k hádce, kterou přeruší četník, jenž přichází vyšetřit, kdo u panského lesa střílel na zajíce. Bere si za svědka Habršperka, kterého viděl, že byl zrovna pytlákovi blíž, ať poví, kdo to pytlačil. Švec svou odpovědí napíná četníka i prvního radního, až Bušek musí s pravdou ven, že se dal od taškáře Fialy napálit a musí souhlasit se svatbou Verunky a Václava. A tak i Habršperk, pasoucí se na sedlákově strachu, dotyčného sedláka „nepozná“. Komedii osvěžuje lidový dialog s prvky nářečí a situační humor.


Ladislav Stroupežnický
se narodil se 6.ledna 1850 v rodině správce panství v Cerhonicích. Od mládí měl velmi povýšené chování a pro neshody s učiteli i spolužáky a také pro špatný prospěch musel odejít ze studií v Písku. Pracoval pak u otce na zámku. 11. srpna 1867 v noci při číhané omylem vystřelil po hajném. V náhlém pominutí smyslů pak obrátil hlaveň pušky proti sobě a stiskl spoušť. Rána mu způsobila těžké zranění, utrhla mu spodní čelist a nos, ale nezabila ho. Rok strávil v nemocnici, nemohl mluvit, než mu udělali plastiku a v této době si počal doplňovat své kusé vzdělání a pokoušel se o literární práci. Ladislav Stroupežnický začínal s drobnými povídkami – humoreskami, které ho proslavily a on, opojen úspěchem, odešel do Prahy, kde se živil nuzně jako magistrátní písař. Především však psal a pokoušel se i o drama.

Když se počalo budovat Národní divadlo, stal se Ladislav Stroupežnický jeho prvním dramaturgem. Svou práci vykonával poctivě a velmi horlivě, vysloužil si řadu nepřátel, ale jeho přísnost vůči dramatikům přinesla ovoce v produkci kvalitní dramatické literatury. Sám Ladislav Stroupežnický proslul první českou realistickou hrou „Naši furianti“, která se odehrává v rodných Cerhonicích (Honicích). Hraje se dodnes, stejně jako „Zvíkovský rarášek“, „Paní mincmistrová“ (podle hry vznikl film „Cech panen kutnohorských“), „Václav Hrobčický z Hrobčic“ či „Pan Měsíček obchodník“. V roce 1890 se Ladislav Stroupežnický oženil, ale po již dvou letech, uštván prací a denunciacemi, podlehl těžké nemoci. Bylo to 11. srpna 1892, na den přesně po pětadvaceti letech, co si způsobil zranění, které ho provázelo po celý život. Ladislav Stroupežnický je pochován na Olšanských hřbitovech v Praze.

Naši furianti
, jimž dal autor podtitul obraz ze života v české vesnici, vznikly více než před sto lety, v roce 1887, v době, kdy byl Ladislav Stroupežnický dramaturgem Národního divadla. Většina publika i kritiky byla tehdy Furianty velmi pobouřena. Realistické a pravdivé vykreslení vztahů mezi lidmi na vesnici příliš narušovalo jejich představu o idylickém a spořádaném životě venkovských lidí. Tehdejší publikum „Furianty“ nepřijalo, ale přesto Stroupežnického hra přežila dodnes a stala se pevnou součástí repertoáru našich divadel.

Proč asi? Proč se dodnes k Našim furiantům znovu a znovu vrací každá divadelní generace? Jistě ne proto, aby pro ponaučení publika realisticky vykreslila obraz života v české vesnici před sto lety… Naši furianti jsou na první pohled komickým příběhem sporu o udělení ponocenství, který se přes všechny peripetie nakonec přeci jen skončí šťastně. Přečteme-li si však Naše furianty pozorněji, pochopíme, že přes tuto základní dějovou linii sporů a hádek o ponocenský úřad vypovídá Stroupežnického hra především o mezilidských vztazích. Není podstatné, že způsob života na české vesnici se za sto let k nepoznání změnil, podstatné je, že se nijak nezměnila lidská povaha, ono pověstné furiantství – vzteklost, nadutost, pýcha, prestižní trvání si na svém a neochota domluvit se. Vlastnosti, které mezi sebou najdeme dodnes, a nejen na vesnici. Neptáme se snad i dnes, co je a co není pravda? Kdo je a kdo není čestný? Komu můžeme důvěřovat a komu ne?